cultura
Gaset Flinch inaugura el nou centre d'art
Les prop de 70 obres exposades mostren l’evolució de 30 anys de l’obra de l’escultora

Conxita Marsol durant la inauguració de l'exposició.
La sala d’exposicions de Govern acull des d’ahir a la tarda la seva primera exposició, una mostra escultòrica de l’artista andorrana Judit Gaset Flinch que ha estat comissariada per Carme Soler. Es tracta de la primera mostra del cicle Trajectòries, una proposta ideada pel ministeri de Cultura dedicada al treball de diversos artistes d’Andorra amb més de trenta anys de trajectòria. En aquest cas, l’exposició titulada Gaset Flinch –que es podrà veure fins al 12 de juny d’aquest any a la nova sala d’exposicions de Govern del Parc Central– exposa prop de 70 obres que mostren l’evolució de l’artista des dels seus inicis a través de tres blocs diferenciats.
Trencant estereotips
L’itinerari expositiu s’inicia amb un bloc titulat Ae et Alia que correspon a l’etapa figurativa de l’artista. En aquest espai predominen figures de dones voluminoses i primitives en estètica que simbolitzen la fertilitat i la maternitat. “Són figures creades a partir del bronze i la pedra. No hi apreciem cap mostra d’alegria perquè Gaset vol trencar amb l’estereotip de bellesa per parlar-nos de la dona fèrtil i la dona mare”, va explicar ahir Soler abans de referir-se a unes altres figures corresponents a la sèrie Lligams. “Aquí l’artista evoluciona cap a una mostra dedicada a la felicitat, la família i els amics”, va afegir, a més d’assenyalar unes escultures cúbiques semblants a tòtems anomenades Toros i Fades, personatges recurrents i representatius de la seva obra. “El toro sempre s’associa amb la masculinitat i la força però els de la Judit són animals molt emotius i emocionals”, va puntualitzar, tot destacant alguns títols concrets com El toro trist o El toro es mor d’amor.
A continuació, la mostra ofereix al visitant un espai titulat Geometries simbòliques on s’exposa una selecció d’obres més tardanes que va crear a partir de ferro i d’acer Corten. “En un moment donat fa una evolució brutal.” “Fa un salt d’una escultura figurativa a una escultura abstracta on la intenció passa a ser purament estètica”, va comentar. Aquí, Gaset reformula els tòtems i els converteix en grans torres verticals on hi incorpora inscripcions geomètriques. “A la sèrie Observatoris la màgia del fang s’uneix amb el ferro i construeix torres de gran bellesa”, va destacar Soler. Finalment, la mostra es dona per acabada amb un bloc titulat Poètica en gres i refractari que representa el retorn al modelatge del fang i on es poden apreciar obres de formes cilíndriques on apareix recurrentment la paraula t’estimo en format sanefa o desdibuixada. “Gaset ens deixa entreveure la importància d’aquest mot en la seva vida i en l’univers”, va il·lustrar Soler.
LA NATURA COM A FONT D'INSPIRACIÓ
L’última part de l’exposició es dedica a l’etapa més recent de l’artista, que té una vinculació molt forta amb la natura. Destaquen com a protagonistes diversos elements com fulles d’arbres i fulles d’eucaliptus. “En un moment de la seva vida la natura la va ajudar molt. Ara és la seva font d’inspiració”, va relatar la comissària Carme Soler. Gaset, doncs, planteja formulacions esfèriques on l’estètica pren el pols a la simbologia dels anys anteriors. Tot, però, sense deixar de banda la màgia simbòlica.