crisi dels combustibles

Tranquil·litat davant les rebaixes a Espanya

El sector dels carburats es mostra tranquil davant la rebaixa de vint cèntims aprovada per l’executiu espanyol a la gasolina

Una benzinera d'Escaldes-Engordany.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Venir a Andorra a omplir el dipòsit seguirà sent, a priori, un atractiu per als que visquin a Espanya. L’executiu espanyol, dirigit per Pedro Sánchez, va aprovar aquesta setmana una mesura que reduïa el preu dels carburants en vint cèntims. Una proposta que va entrar en vigor divendres passat i que buscava tenir un efecte directe en l’escalada de preus dels combustibles que s’estava vivint al país i arreu del món. A Espanya, el preu del gaosil va superar per primer cop el de la benzina aquesta setmana passada segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea, que recull la mitjana de preus en més de 14.000 gasolineres de l’Estat durant els últims set dies.

TRANQUIL·LITAT AL SECTOR

Tot i la intervenció espanyola, des de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca) es mostren “tranquils” davant “la incertesa de com s’acabaran aplicant aquestes mesures”. De fet, el mateix divendres diversos mitjans del país veí explicaven els problemes que s’estaven produint i posaven en dubte si, finalment, el preu s’havia acabat abaratint. “Ja fa dies que els diferencials amb França i Espanya han augmentat moltíssim, tot i les mesures que puguin aplicar seguirem sent competitius”, assegura David Porqueres, president d’Asidca. Els motius d’aquesta competitivitat, explica Porqueres, radiquen que “nosaltres comprem diàriament” i això ha permès anar comprant en els moments més baixos del mercat. De fet, el president de l’associació explica que “les diferències amb les benzineres low-cost espanyoles, abans de la crisi, era de sis o set cèntims, ara són de 17, així que tot i les mesures seguirem sent competitius”. Així i tot, Porqueres assenyala que “qualsevol mesura que faci que els preus siguin més competitius l’acolliríem perquè ara els diferencials seran menors i pot ser que hi hagi gent que decideixi deixar de venir”. En aquest sentit, el president d’Asidca posa la mirada en la taxa verda i explica que en dos mesos el Govern andorrà ha recaptat, de forma suplementària, uns 800.000 euros per aquesta taxa. Del preu final de venda, la taxa suposa 3,2 cèntims de la gasolina i 3,8 cèntims al gasoil, segons explica Porqueres, que recorda que amb l’IGI, l’executiu ha recaptat en aquest mateix període uns 500.000 euros, aproximadament.

Per la seva banda, el ministre de Finances, Eric Jover, va assegurar dimecres passat després del consell de ministres que “cal entendre l’esforç tributari d’Espanya perquè, sense fer res el país estava ingressant 14 cèntims més per litre perquè si apuja el preu, la recaptació de l’IVA també”. Segons Jover, l’impacte de l’IGI, que és del 4,5%, s’ha traduït en només dos cèntims en els preus dels carburants i, per tant, “estem molt lluny de poder fer aquest tipus de polítiques”. Així i tot, el ministre, fins ara reticent a aplicar mesures generalitzades perquè el 70% dels compradors són turistes, va reconèixer que “estem acabant d’analitzar si es pot fer alguna mesura adicional, tot i que les nostres palanques fiscals són limitades”.

Des de la Confederació Empresarial Andorrana expliquen que s’han posat en contacte amb l’executiu, precisament, per demanar mesures que ajudin a fer front a l’escalada de preus que afecta tots els sectors des del transport fins a la construcció. “Faria una demanda al Govern perquè estudiï fórmules perquè no ens afecti tant aquesta pujada”, verbalitza el president de la CEA, Gabriel Cadena, que afirma que s’ha escrit al Govern però que encara no s’ha rebut resposta a la petició.

El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, també s’ha mostrat tranquil davant les mesures que ha aplicat el Govern de Pedro Sánchez i assegura que “tot increment de costos és una cosa que no agrada, però l’afectació amb empreses espanyoles serà poca; sovint els busos que creuen la frontera carreguen el dipòsit aquí i tornen”. Així i tot, Dallerès assegura que aquells transports que poden aplicar la pujada de costos al preu del client no tindran tants problemes “com les que tenen un preu regulat, que hauran d’aguantar durant un temps la pujada i després traslladar-la a l’administració”.

tracking