pla de seguretat viària
El 2021 hi va haver 494 accidents de trànsit
El nombre de sinistres va créixer respecte al 2020 tot i haver menys mobilitat per la Covid
L’any passat es va tancar amb 494 accidents de trànsit que van provocar 288 persones ferides, 36 de les quals de gravetat, i dos morts. Els mesos en què es van produir més sinistres van ser el d’octubre (58) i agost (55) i el que menys el de febrer (30).
Els accidents a la xarxa viària del Principat han produït 2.692 víctimes en els darrers nou anys amb 22 persones que han perdut la vida i 304 ferits greument, és a dir, que van requerir hospitalització.
L’anàlisi dels accidents de l’any passat posa en evidència les mancances del sistema per tenir una estadística que permeti implementar polítiques per reduir la sinistralitat, ja que el 59,31% dels accidents es van registrar sense una “tipologia especificada” d’aquest. Dels que sí que es van registrar destaca que el 13,36% dels accidents van ser per col·lisió per abast (66), el 7,69% per sortida de la via (38), el 7,49% per atropellaments (37) i el 7,29% per xocs (36).
Totes aquestes dades s’inclouen en el Pla Nacional de Seguretat Viària que el Govern va aprovar la setmana passada. L’objectiu final d’aquest és aconseguir que l’any 2030 les dades de sinistralitat de l’any 2020 s’hagin reduït a la meitat.
L’any passat les víctimes d’accidents van augmentar respecte a l’any de referència (2020) del Pla nacional de Seguretat Viària en un 9,85%, i el que és “més greu”, l’augment del nombre de ferits greus ha tingut un increment força notable. Aquest comportament negatiu s’agreuja si tenim en compte que amb motiu de la pandèmia de la Covid la circulació de vehicles per les vies ha estat més limitada que l’any 2020, es recorda al text del pla.
“Per revertir aquesta tendència, cal posar en marxa un seguit d’accions destinades a incrementar la seguretat viària”, s’indica al pla que adverteix que “la manca de dades fiables i contrastades a on, com i per què s’ha produït l’accident, i què ha provocat la gravetat de les lesions, obliga a introduir una primera fase inicial, destinada majorment a l’adquisició i tractament de les dades necessàries que permetin la seva anàlisi i es puguin emprendre accions efectives que permetin millorar la seguretat de la infraestructura viària existent”.
Conclusions del pla
En les conclusions del pla s’indica que aquest és una eina dinàmica que permet adequar les accions a mitjà i curt termini, i que ha de permetre aconseguir l’objectiu que es pretén. És a dir, reduir un 50% l’accidentalitat respecta a les dades actuals.
“Aquest objectiu solament s’aconseguirà si tothom s’hi implica, no solament el Govern i els comuns”, s’indica, per afegir que “cal que la societat civil se sensibilitzi de l’elevat preu que significa per a tots nosaltres la pèrdua de vides humanes o que quedin amb danys per a la resta de la vida”. El text recorda que “quan això lamentablement succeeix, tothom sent la pèrdua o el dany sofert per aquella persona, en especial els familiars i amics, però també hem de tenir present que es podia haver evitat aquest desenllaç si s’haguessin pres les mesures de millors pràctiques a la xarxa viària”.
Cal, doncs, conclouen, “continuar el treball ja iniciat pel Govern i els comuns impulsant noves accions, executant-les i revisant-les per veure si es va aconseguint i mantenint una tendència favorable de la disminució de l’accidentalitat, que ens permeti assolir l’objectiu tan aviat com es pugui, i a tot tardar l’any 2030”.
El Pla Nacional de Seguretat Viària alerta que “no s’ha d’oblidar tampoc la conveniència que en un futur més o menys immediat s’avaluï la necessitat de crear una Taula Nacional de Seguretat Viària integral, a la qual es doti de les eines necessàries per portar a bon terme els objectius que s’aniran fixant al llarg dels pròxims decennis a fi d’aconseguir zero accidents mortals el 2050”.