salut

Els metges i la CASS troben “disfuncions” en les visites no presencials

La presidenta del Col·legi afirma que la tasca endegada amb la Seguretat Social vol corregir allò que ha fallat en un procés nou

La CASS ha reemborsat prop de 133.000 visites telemàtiques entre generalistes i especialistes.F. G.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La denúncia d’una pacient i les declaracions posteriors de la CASS assegurant que tenia sospites sobre l’excés de visites a distància d’alguns metges van posar sota la lupa aquest nou model d’atenció que va arrencar per obligació durant el confinament i que ara ja s’ha normalitzat. Per trobar el perquè a les incidències detectades s’ha convocat una vintena de metges que se surten de la mitjana estadística en quant a visites d’aquesta modalitat. La presidenta del Col·legi de metges, Meritxell Cosan, matisa que “no és exactament que la CASS estigui investigant a ningú” sinó que es van detectar aquestes incidències en el si de la comissió de seguiment del conveni que comparteixen metges i Seguretat Social i que “això és el que estem intentant corregir”. Cosan defensa que “quan comences qualsevol procés, fins que no es posa en pràctica hi poden haver disfuncions, i de fet s’han detectat disfuncions per una part en l’àmbit tècnic i per l’altra en metges que no tenien clara la diferència entre una visita no presencial i una de burocràctica”. Cosan va assegurar quant als primers professionals contactats –fins a final de la setmana passada– que “no hi ha hagut mala fe i que moltes coses s’expliquen amb altres paràmetres estadístics que des de la CASS s’estan valorant”.

Les visites no presencials i les que són purament administratives per resoldre algun tràmit tenen una tarifa diferent. Les segones són més econòmiques. Però més enllà de casos de metges que no ho apliquessin correctament, Cosan explica que el mateix sistema ha afavorit que la facturació no fos la correcta. “Una disfunció que hi havia és que la visita burocràtica no estava entrada com a diferent a l’hora de pagament”, exposa la metgessa. I afegeix: d’aquesta manera, tot i que els metges la fessin constar com a visita de tipus burocràtic, el reemborsament acaba sent com si fos una visita normal. De la mateixa manera, es van trobar que hi havia una incidència que impedia fer constar de manera directa a la CASS a través del sistema que aquella visita no era facturable (per exemple perquè no s’havia acabat localitzant al pacient) si no era enviant un correu electrònic a la Seguretat Social. “Tot això ningú ho sabia”, apunta Cosan, i es va detectar quan ja feia un any que s’estaven fent visites no presencials.

Cosan va afirmar: “si algú té alguna queixa personal, l’animo a exposar el seu cas clarament; no passa res i així podrem solucionar millor aquestes disfuncions”.

A L’ALÇA

Les visites telemàtiques han augmentat de manera destacada durant el 2021, marcat també per la pandèmia. La CASS ha recollit que els metges generalistes en van fer 96.884, un 15% més que el 2020. En el cas dels especialistes l’augment va ser del 51%: n’han fet 35.969 durant el 2021. Les presencials han pujat un 5 i un 18%, respectivament.

CONCURS PER INCORPORAR LA TELEMEDICINA A L'APP DE SALUT

El SAAS ha convocat un concurs internacional per tal d’incorporar noves funcionalitats a l’app de salut que, segons les dades facilitades pel Govern, ja tenia 26.629 usuaris el passat 1 d’abril. L’aplicació va néixer recopilant la informació relacionada amb l’anomenat procés Covid, des del certificat de vacunació al resultat de proves diagnòstiques, i de manera progressiva s’hi ha afegit noves dades. Ara ja es reflecteixen les cites amb el metge, receptes o informes. S’està treballant per incorporar-hi el carnet vacunal (tots els vaccins que s’han administrat a l’usuari, no només el del coronavirus), un visor d’imatges i també la possibilitat que els pares o tutors puguin accedir a través de l’aplicació a la història clínica dels menors de 16 anys. El concurs convocat pel SAAS (les empreses interessades poden presentar ofertes fins al 20 de maig a les 15 hores) pretén que l’aplicació ja compti amb un servei de telemedicina, que es pugui sol·licitar hora de visita amb el metge i consultar el resultat de proves o que el mateix usuari pugui introduir informació i participar d’estudis epidemiològics o clínics.

tracking