trànsit
El nou radar de tram de la C-14 ja sanciona
Els cinemòmetre, un per a cada carril de circulació, limita la velocitat a 90 per hora
El Servei Català de Trànsit (SCT) posa en funcionament a partir d’avui dos nous radars de tram –un per a cada sentit de la circulació– a la C-14 entre els municipis de Ponts (Noguera) i Bassella (Alt Urgell). Els dos radars controlaran la velocitat al llarg d’un tram d’uns 9,5 quilòmetres de longitud on la velocitat màxima permesa és de 90 per hora.
En els darrers cinc anys, des del 2017, en el tram que comprèn ambdós radars s’han registrat vuit víctimes mortals, 15 ferits de gravetat i hi ha hagut un total de 47 sinistres amb víctimes. Amb aquests dos nous detectors ja són 242 els punts de control instal·lats a Catalunya, 34 dels quals són de tram.
En concret, es posarà en marxa un radar de tram entre els quilòmetres 124,795 i 134,300 de la C-14 en sentit Bassella que controlarà la velocitat del carril de la calçada al llarg de 9,505 quilòmetres.
L’altre radar està ubicat en sentit Ponts entre els punts quilomètrics 134,304 i 124,807 i també controlarà la velocitat del carril de la calçada al llarg d’un tram de 9,497 quilòmetres. El límit màxim de velocitat permès al tram controlat és de 90 per hora.
Amb aquesta ampliació de 19,002 quilòmetres més de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són 172,911 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 34 radars d’aquest tipus instal·lats.
Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès.
Actualment, i comptant aquests nous cinemòmetres, a la xarxa viària catalana hi ha 242 punts de control, dels quals 34 són radars de tram. Segons el SCT, els radars estan distribuïts tant en vies principals com secundàries, seguint criteris de priorització dels punts o trams on és necessari reduir la sinistralitat.