rEPORTATGE

El 'dipòsit' elèctric es paga

Des de l’1 d’abril carregar el cotxe elèctric ha deixat de ser de franc. FEDA admet algunes queixes però argumenta que cerca un sistema sostenible.

Un cotxe carregant-se en un dels dispositius de la via pública.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L‘ aposta per la mobilitat elèctrica es va traduir en el programa d’ajuts Engega (que per a aquest 2022 compta amb una partida de 800.000 euros) i en incentius paral·lels com la càrrega de franc en els dispositus que FEDA va començar a col·locar a la via pública. Des de l’1 d’abril, coincidint amb la pujada global de les tarifes elèctriques, ja no hi ha les dues hores de càrrega gratuïta i malgrat que la companyia segueix amb el pla d’ampliar els punts per endollar els vehicles ara el supedita al “canvi d’ús” que preveu que hi hagi amb el cobrament d’allò que abans no tenia cost. I és que s’entén que els punts de càrrega de la via pública acabaran tenint la funció d’un ús puntual, d’emergència o per als visitants, i que els propietaris dels cotxes verds carregaran més als seus domicilis. S’analitzarà doncs el consum i es decidirà on col·locar-los i la tipologia d’instal·lació.

FEDA defensa que per seguir invertint i per fer la xarxa sostenible s’havia de posar un preu. De fet, recorden que la mesura de la gratuïtat estava pensada per tres anys (i, per tant, que s’esgotés el 2019) i s’ha acabat allargant més de 5. Admeten que han rebut queixes i que se’ls ha retret les elevades tarifes que s’han fixat per hores de càrrega i en funció de la tipologia de carregadors. Són 8 euros/hora en el cas dels carregadors accelerats de 22 kW i 15 euros/hora en el cas dels carregadors ràpids de 50kW. La immensa majoria del parc de carregadors de FEDA és del primer tipus. Hi han 18 carregadors dobles de 22 kW (amb capacitat per acollir dos vehicles alhora) i 6 més de simples també de 22. De 50 kW n’hi ha dos. Les queixes passen perquè s’hagi imposat una tarifa per minuts i no pas per volum de carrega però la companyia defensa que es tracta de tarifes competitives amb els països veïns, insisteix que la xarxa ha de ser sostenible econòmicament i, a més, reivindica que hi ha l’opció d’usar la targeta FEDA, solucions que abarateixen el preu. Els titulars de la targeta es beneficien per ara d’un descompte del 50%. Admeten que els més penalitzats són els de càrrega més lenta, com els híbrids endollables, però defensen que si es fes per la modalitat que demanen els usuaris que es queixen podria arribar a passar que la càrrega de tres hores els sortís més barata que el cost d’una plaça en un aparcament comunal.

La companyia elèctrica defensa que ha contribuït a l’augment exponencial d’un tipus de mobilitat que era pràcticament anecdòtica set anys enrere. El parc mòbil elèctric ha passat dels 28 vehicles elèctrics o híbrids endollables el 2015 als 941 del 2021.

tracking