guillem viladomat

“En el nostre cas, la clau de l'èxit va ser marxar a Barcelona”

Guillem Viladomat, a les oficines de Durcal.DURCAL

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

És el fundador de Durcal, una aplicació de mòbil gratuïta que serveix per tenir cura dels més grans. Permet als familiars localitzar els avis, enviar-los fotos i, fins i tot, controlar qui és el familiar que més se’n cuida. Fa mig any va llançar també el rellotge Durcal, que ofereix els mateixos serveis però amb un valor afegit: enregistra les constants vitals de la persona. Acaba de tancar una ronda de finançament de vuit milions d’euros liderada per Telefónica.

Per què Durcal?

Per la Rocío Durcal. Hem posat el nom d’una estrella de l’època dels nostres avis perquè sigui fàcil de recordar. Aspirem que la gent gran reclami aquesta solució abans que una residència o una persona que els cuidi.

Quines han estat les claus de l’èxit?

En el nostre cas, haver marxat a Barcelona. L’atracció de talent i les facilitats de contractació són més altes. A Durcal som 30 treballadors, però contractar-les a Andorra ens hauria estat impossible, per la dificultat de dur-hi gent de fora. A més, ens permet accedir a capital estranger que mai hauriem tingut aquí.

Falta inversió estrangera al Principat?

Els fons d’inversió no se senten còmodes invertint fora de la Unió Europea i no troben seguretat jurídica a Andorra.

Com ha estat el procés per aixecar 8 milions d’euros?

Els hem aconseguit en pandèmia i teletreballant. Hem buscat socis que ens ajudin a tenir capil·laritat per arribar als avis. Hem aconseguit capital però també socis estratègics, com ara Telefónica, Prosegur o Atresmedia.

Quines portes obre aquesta injecció de capital?

Moltes. Volem fer el salt a l’Amèrica Llatina. Sense la inversió no ho hauríem pogut fer. L’Amèrica Llatina comparteix amb Espanya aquesta cultura de cuidar dels pares. A més, els nostres partners operen allà.

Opereu a Espanya, però heu desaparegut d’Andorra.

Hi hem deixat de vendre per la complicació que ens suposa la importació del producte des d’Espanya, les dificultats per distribuir-lo al país i l’elevat preu dels serveis de comunicació d’Andorra Telecom, que són 15 vegades més cars que els d’Espanya.

Andorra també diu apostar per ser un hub tecnològic.

No hi ha cap empresa tecnològica de més de 3 empleats que s’hi hagi instal·lat. És cert, però, que els costos d’empresa són molt menors que a Espanya. Així i tot, per què ningú obre negocis digitals?

Digui.

Doncs perquè les principals plataformes, com Apple, Google o Amazon, no reconeixen Andorra com a país.

Però es presenta com un ecosistema idíl·lic per emprendre.

És cert, Andorra té un potencial espectacular per atreure empreses digitals. És el millor país perquè algun dia pugui fer-ho. Per la tranquil·litat, l’ambient saludable, els impostos... Però, ara mateix, el marc legal no és el correcte.

Què opinen els avis de Durcal?

A Andorra hem trobat una cosa molt peculiar: els avis l’han comprat per a ells mateixos o per a la seva parella. Perquè és molt poc estigmatitzant, ja que una app és una cosa innovadora. Ara mateix, a Espanya l‘utilitzen més de 2.000 persones grans.

Cada vegada vivim més anys, teniu un target que creix exponencialment...

La piràmide poblacional s’està invertint. La gent cada vegada viu més anys i hi ha menys gent jove. Caldrà solucions perquè puguin envellir a casa, que és el que volen.

Tens ADN d’emprenedor?

No ho crec! Però m’agrada resoldre problemes quotidians. És cert que sempre he tingut moltes idees, però el que costa més és aterrar-les, perquè necessites un capital inicial bastant fort.

tracking