sense espai per deixar la runa

La manca d'abocadors al país encarirà els preus de l'obra pública i privada

El comú de la Massana deixa de vendre tones a les empreses perquè Beixalís ha arribat al màxim de
la seva capacitat

Una excavadora traient runa en una obra d'Encamp, ahir.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La construcció ha dit prou. L’abocador de Beixalís ha deixat de vendre tones de metres cúbics provinents de les obres i les empreses –com va avançar el Diari la setmana passada– es plantegen “la imminent aturada dels treballs d’excavació”, tal com va anunciar ahir en un comunicat l’Associació de Contractistes d’Obres (Acoda).

La situació és tan crítica que la gerent de l’entitat, Mònica Dalmau, va avisar que les obres de construcció –públiques i priva­des– s’encariran i això també afectarà els preus dels habitatges nous. Les empreses estan suportant l’increment dels preus del material de la construcció i, segons l’Acoda, si no hi ha una alternativa imminent a l’abocador de la Massana s’hauran de repercutir els preus en els particulars i en les administracions.

Dalmau va precisar que la intenció és evitar aturar les obres i que de moment moltes empreses poden continuar treballant perquè tenen comprades tones per abocar a Beixalís. Però alhora va instar els comuns i el Govern a una reunió per abordar la problemàtica i impedir que la bola es faci més gran. “L’abocador del Maià i el de la Rabassa són una opció a curt termini”, va assenyalar Dalmau. El primer, perquè només és operatiu els mesos d’estiu, i l’altre, perquè la taxa que cobra el comú de Sant Julià de Lòria (28 euros per metre cúbic) dobla el de la Massana “i no és assumible”.

A més s’hi afegeix la densitat de circulació de camions carregats amb runa per a trajectes més llargs (i mes despesa de gasoil i mà d’obra) i un dany mediambiental més elevat.

Un altre punt és el contracte. Si és tancat, les empreses en demanaran la revisió, com ja van fer amb l’increment dels materials i que alguns particulars van acceptar. Si les administracions no s’avenen a acceptar pressupostos oberts o revisables s’accentuarà la tònica actual de concursos públics que queden deserts, perquè les empreses temen veure reduïts els marges de beneficis al mínim o fins i tot treballar amb pèrdues.

Per a Dalmau, el sector necessita un abocador a cada vall. Aquesta és l’opció desitjable. Mentre, proposa que els comuns es comprometin a obrir un nou abocador i destinar les terres de les excavacions a projectes de millora de finques, que servirien per guanyar nivell i disposar d’un terreny pla que es podrà destinar a la plantació o per edificar.

La possibilitat de portar les runes fores del país no es preveu perquè la llei ho prohibeix.

Dalmau no va estalviar certa crítica cap als comuns per “no tenir pensat res i nosaltres no podem esperar que se celebri la reunió de cònsols, necessitem seure tots, també el Govern, i analitzar les solucions que es poden aplicar”. El que sí que sembla bastant clar és que difícilment cap empresa s’embrancarà en una obra nova si el conflicte segueix obert. L’Acoda es queixa que el comú de la Massana va avisar les empreses el 16 de maig que no podia vendre més tones “per abocament atès que s’ha exhaurit el límit de la seva capacitat actual”, sense marge per trobar alternatives.

CLAUS

1 Reunió de cònsols del 5 d’abril

Els comuns estan estudiant quins espais de les respectives parròquies es poden aprofitar per situar-hi un nou abocador un cop tanqui el de Beixalís.

2 Beixalís deixa de vendre tones a les empreses

L’abocador de Beixalís té capacitat per acumular 100.000 tones més de material, la totalitat de les quals ja estan adjudicades a diverses empreses.

3 42 obres estan en una fase d’excavació

L’escenari suposarà que 42 obres en fase d’excavació es vegin aturades per falta d’alternatives d’abocament, segons càlculs de l’associació.

4 Situació de no-retorn sense solució real

L’Associació de Contractistes d’Obres alerta que hi haurà “una imminent aturada de les obres d’excavació pel tancament del terrenys massanenc”.

tracking