rEPORTATGE
De vendre cromos al 'real state'
L’emprenedor i ‘business angel’ Carlos Blanco explica, a partir de la seva experiència, com convertir un negoci del no-res a una idea milionària.
Aixecar un negoci del no-res. És una de les grans habilitats de Carlos Blanco, emprenedor i business angel en el sector de les noves tecnologies. “Amb tretze anys vaig començar el meu primer negoci, però no ho sabia”, va explicar ahir Blanco en una conferència organitzada per Deloitte i el Diari d’Andorra, celebrada a l’Arthotel d’Andorra la Vella. “Vaig començar a vendre cromos al mercat de Sant Antoni i vaig aconseguir un 25% de la facturació del meu pare, que era taxista en aquella època”, en una experiència que, per a Blanco, va ser un màster avançat per descobrir aspectes com l’avantatge competitiu (per la seva edat podia vendre dintre de les escoles), la necessitat d’una bona ubicació (al costat de la boca del metro venia més) i portar-se bé amb la competència (per evitar problemes van pactar els preus de venda al públic). “Soc dels que pensen que un emprenedor neix però també es fa”, va assegurar Blanco, que també va reconèixer que “encara avui el 50% de les meves inversions acaben en un no-res”.
Durant una temporada llarga, el fundador de més de vint start-ups, quatre de les quals amb un valor de mercat superior als deu milions d’euros, va observar com tots els emprenedors “cometíem els mateixos errors i em preguntava si es poden evitar”. “A dia d’avui encara no tinc la resposta”, va asseverar. Entre aquests errors la selecció dels socis, la focalització exclusiva en el producte, la falta de diversificació com a inversor o invertir en companyies d’amics. “A un amic li fas una donació”, va sentenciar. En aquest període d’estudi també va observar com tots els emprenedors comparteixen característiques com la capacitat de resiliència (“seguir, seguir i seguir quan caus”, va assegurar el ponent), ser una persona que transmet confiança i credibilitat (“si ets un venedor de fum no vas enlloc”, va apuntar), així com ser un bon comunicador (“pots ser un geni o tenir grans idees però si no et fas entendre no arribaràs enlloc”, va rematar).
La formació, la clau
“És difícil crear un model d’start-up a Andorra, els que venen ho fan per qüestions de fiscalitat, però aquí no trobarem mà d’obra qualificada”, va explicar Blanco. Precisament, per aquest motiu l’emprenedor va remarcar la necessitat “de crear un gran centre de formació, grans universitats per atreure talent i pensar en un projecte a quatre o cinc anys vista”. Així i tot, Blanco va destacat que Andorra compta amb un altre aspecte clau: “La iniciativa privada, que a Andorra hi és.”