mobilitat
La seguretat de la xarxa viària del país aprova amb nota
El 94,7% dels 78 quilòmetres que conformen les carreteres generals 1, 2 i 3 obtenen tres o més estrelles en seguretat per a ocupants de vehicles
La seguretat de la xarxa de carreteres generals del Principat és notable, segons es desprèn del resultat de l’auditoria externa realitzada per la Fundació del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) mitjançant la tecnologia internacional iRAP. Es tracta d’un mètode que s’usa per avaluar la seguretat i la qualitat de les carreteres actiu en més de 100 països i que ha de servir, a partir de l’anàlisi de les dades que se’n desprenguin, per millorar la seguretat de la xarxa viària del Principat i en la presa de decisions estratègiques per a la millora de les infraestructures.
L’estudi, que es va iniciar el 5 de maig de l’any passat i que ha estudiat 78 quilòmetres de les carreteres CG-1, CG-2 i CG-3, conclou que el 94,7% de la xarxa viària analitzada obté més de tres estrelles en seguretat per a ocupants de vehicles. “La visió que es té des de l’iRAP és que totes les carreteres del món haurien de ser de tres estrelles o més. En aquest sentit, molt bé per a Andorra perquè està assolint pràcticament els objectiu de l’iRAP”, va destacar ahir Joan Domingo, tècnic de Mobilitat i Seguretat Viària del RACC, en l’acte de presentació de l’auditoria externa en què va estar acompanyat del director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, del director general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), David Fraissinet, i del director de l’àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají.
El mètode iRAP valora més de 60 paràmetres cada 100 metres de la carretera, va explicar Domingo, que va ressaltar que “és una mesura simple i objectiva sobre la seguretat de la via segons el disseny de la infraestructura”. Mentre que per als ocupants de vehicles el 94,7% de la xarxa analitzada té tres o més estrelles, aquesta xifra baixa al 70% quan es tracta de motocicletes, al 44% quan es tracta de vianants i al 58% quan es tracta de ciclistes. “Que la resta d’usuaris tingui una qualificació una mica més baixa és normal, passa a tot arreu perquè són usuaris més vulnerables”, va dir el tècnic del RACC, que va afegir que per a vianants i ciclistes la tecnologia iRAP no dona tants detalls com per a ocupants de vehicles i motocicletes.
Bonell, per la seva banda, va explicar que l’auditoria s’ha fet dins de la planificació de Mobilitat de reduir els accidents mortals un 50% el 2030 i arribar a la mortalitat zero el 2050. I va recordar que l’any passat hi va haver 629 accidents de trànsit i dues persones van perdre la vida a la carretera. “Les xifres d’accidents, mirant el parc de vehicles i el nombre de turistes, són baixes però no assumibles”, va dir el director de Mobilitat, que va avançar que a partir de la propera tardor s’auditarà el 40% de trams de carreteres generals que queden per avaluar. Respecte als resultats de la primera fase d’anàlisi, va dir que “l’avaluació ens deixa relativament ben situats. No per això ens relaxarem”, i va recordar que “per nosaltres la seguretat viària és una prioritat, però també la gestió del trànsit”.
Bonell va indicar que a partir d’ara “el que toca és estudiar, amb el director de Territori, les accions a emprendre seguint les recomanacions de l’informe i veure on podem millorar i incidir”. Ara, va dir, “analitzarem els trams amb menys de tres estrelles i ens plantejarem les millores en el pressupost del 2023”. El director va afegir que l’objectiu després d’auditar les carreteres generals és fer el mateix amb els túnels i la xarxa secundària.