Reportatge
D'ofici, treure les pedres del camí
Quan pensem en el manteniment de carreteres habitualment pensem en les llevaneu que netegen les carreteres després de les nevades de l’hivern. Però l’època en què el departament de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) té més feina és un cop deixem de pensar-hi. És a partir del mes d’abril quan comença la seva activitat de pes.
El COEX recull onze tones de residus l’any a les cunetes de les carreteres del Principat. Com a part de la seva feina de netejar les vies del país es dedica a la neteja dels carrers i les carreteres, sega vegetació que pot envair la carretera o tapar senyals visuals, recull onze tones anuals de residus urbans a les cunetes i fa manteniment dels senyals. Així ho va explicar ahir Víctor Filloy, ministre d’Ordenament Territorial i Habitatge, en la presentació de l’equip del COEX per a la campanya d’estiu. Filloy va voler valorar que “és la feina que no es veu, la que es fa entre l’abril i el novembre. És una feina discreta i a vegades poc reconeguda però essencial per a la seguretat viària”.
Sobre les actuacions sobre el terreny, David Palmitjavila, cap del COEX, va afirmar que la programació es basa sobretot en les zones amb més volum de trànsit i les zones amb meteorologia més adversa. També va afegir que hi ha un pressupost de 150.000 euros que dediquen específicament a llogar màquines per a la neteja de túnels i segar la vegetació de carreteres secundàries. A Sant Julià de Lòria, per exemple hi solen passar tres cops l’any. Les actuacions es porten a terme d’acord amb les necessitats de les parròquies. Un dels punts claus és el manteniment dels torrents perquè estiguin tan nets com sigui possible per evitar que caiguin sediments a les carreteres. L’objectiu és que caiguin el mínim de pedres possible al camí i actuar de pressa.