Un canvi de climatització al Prat Gran estalviaria 6.000 euros anuals
Un grup de treball, organitzat per Andorra Recerca + Innovació i la Universitat Politècnica de Catalunya, identifica els problemes i proposa solucions per millorar el pavelló escaldenc
La darrera trobada del grupde diàleg entorn la millora de l’eficiència energètica del pavelló esportiu del Prat Gran d’Escaldes-Engordany, en el marc del projecte europeu Coleopter, que ha organitzat Andorra Recerca + Innovació (ARI) en col·laboració amb la Universitat Politècnica de Catalunya, ha conclòs amb diverses propostes sorgides com la millora del confort tèrmicper mitjà de la regulació de la temperatura en funció de l’activitat programada, redistribució dels vestuaris, ampliació de la disponibilitat de la pista o augmentar la capacitat de l'aparcament, segons informaAndorra Recerca + Innovació en un comunicat.
En aquest sentit, una de les necessitats més discutides durant el procés ha estat la de millorar el confort tèrmic de la zona de pista que, segons el grup de diàleg, hi ha grans variacions de temperatura, fred als matins i molta calor a les tardes. En aquest sentit, l'ARI conclou que aquestes variacions són provocades, en gran mesura, pel tancament envidriat. Així, per poder valorar de manera precisa les variacions de temperatura a la zona de la pista del pavelló es van instal·lar dos sensors de temperatura en les dues façanes principals: la façana sud i la façana nord. De les dades obtingudes entre el 31 de gener i el 3 de febrer s’aprecia com durant la matinada la temperatura arriba a ser inferior a 15Cº, i com a la tarda supera els 30Cº.
Així mateix, la climatitzacióde l’edifici suposa la principal despesa energètica del pavelló. L’any 2021, el pavelló va consumir 266 MWh d’electricitat i 76.440 litres de gasoil, un consum que es tradueix aproximadament en 46.000 euros i 60.000 euros respectivament. A més, la part de l’electricitat utilitzada es destina a refrigeració i gairebé la totalitat del gasoil a la calefacció. Per això, segons es desprén del comunicat d'Andorra Rercerca i Innovació, s'haproposat ajustar la regulació d’hivern dels sistemes de climatització bastant-se en la normativa espanyola NIDE (Normativa de las Instalaciones Deportivas y Esparcimiento) que determina les següents temperatures: Vestíbul, vestuaris i lavabos: 20Cº, pista: 16Cº. Els resultats aconseguirien un estalvi del 10% en l'ús de gasolil, el que suposa 7.644 litres i uns 6.000 euros.
Per altra banda, una altra de les necessitats plantejades del pavelló va ser la de la resolució dels problemes d'enlluernamenta la cantonada sud-oest de la zona de pista, que impedeix la correcta pràctica d’alguns esports. En aquesta línia, un estudi elaborat per l'ARI mostra queprop del 80% de la coberta del pavellóté la suficient irradiació solar com per poder col·locar-hi panells fotovoltaics.Això correspondria a una instal·lació de 670 panells, amb una potència de 154,4 kWp i una generació de 294 MWh/any. Exceptuant els mesos de novembre, desembre i gener, el pavelló seria autosuficient a nivell elèctric. Així mateix, es proposa la col·locació de vinils translúcids, tot i que ja hi disposa en l'actualitat a la façana oest, són insuficients i per això, per podervalorar l’impacte visual d’aquesta solució mitjançant el model BIM, s’han afegit vinils en els vidres de la façana oest del pavelló. Des del comú asseguren que és una solució senzilla i s'intentarà implementar aviat, segons informa l'entitat al comunicat.
Una altra necessitat identificada va ser la capacitat dels vestuaris, per això, com a idea general es va decidir que la distribució futura dels vestuaris hauria de contemplar-ne quatre independents pels equips i un pels àrbitres. Així mateix,la darrera necessitat prioritària identificada en la segona reunió col·lectiva va ser la poca disponibilitat d’aparcament en les immediacions del pavelló, així com el preu. Per això des del comú s’anuncia que de cara al proper curs, a l’hora de fer la sol·licitud de reserva del pavelló per a competicions, es podran sol·licitar places d’aparcament en els pàrquings comunals propers als pavellons, segons destaca l'ARI en un comunicat.