nou reglament de transport escolar

El xofer haurà de verificar que no queden nens al bus

Una incidència per incomplir la comprovació després de cada trajecte pot comportar “canvi de personal” i rescissió de contracte a l’autocar

Infants esperant el bus escolar.ARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Govern ha aprovat un nou reglament de transport escolar per substituir la normativa del 2007, una modificació que atribueix a la necessitat d’introduir “millores en general del servei després de 15 anys de l’anterior reglament”, i no pas al parell d’incidències que van transcendir aquest curs i que van derivar en sancions a l’empresa de transport i a la que se n’ocupa del servei d’acompa­nyament. La irregularitat més greu va afectar una alumna de maternal que es va quedar dins del bus després que ni l’acompanyant ni tampoc el conductor s’adonessin que no havia baixat del vehicle per entrar a l’escola. El reglament del 2007 ja deixava clar que era obligació de l’acompanyant –una figura obligatòria en el cas dels alumnes de maternal, com era aquest cas– comprovar que no quedava cap escolar dins del vehicle després de cada trajecte. Ara la nova normativa indica que “cada vegada que finalitza un recorregut, el personal de les companyies de transport i de les empreses d’acompanyament han de revisar obligatòriament que no quedi cap alumne ni cap objecte dins de l’autobús. Aquestes revisions les han de dur a terme les dues empreses –conductors i acompanyants–”. Tanmateix, el reglament afegeix tot seguit les conseqüències que poden derivar de l’incompliment: “Qualsevol incidència ocorreguda per aquesta causa pot comportar la rescissió del contracte d’aquest autobús fins a final de curs escolar i el canvi de personal acompanyant i de conductor.”

Les sancions

Pocs dies després que ocorregués l’oblit de la nena es va produir un segon incident que va deixar a terra un alumne de set anys. En aquest cas, que era a la sortida de l’escola, pares que es van adonar que el bus havia marxat sense l’alumne van alertar de seguida de la situació. En tots dos casos es van imposar sancions a les dues empreses, de transport i acompanyament, que, segons el Govern, van ascendir “a les màximes sancions econòmiques establertes en els contractes de les dues empreses de serveis”, i que corresponen “a un 20% de la factura mensual”, sense especificar la quantia. A més, “es va demanar a l’empresa que l’acompanyant no fes més el servei de transport escolar” i la companyia va informar l’executiu que ja no feia part de la plantilla. L’executiu va indicar el dia de l’aprovació del text que s’han actualitzat els deures dels usuaris, de les compa­nyies de transport escolar, de les empreses de serveis del transport escolar i del seu personal.

Ampliació

Una de novetats del nou reglament és que l’acompanyament obligatori s’amplia també als alumnes de primer curs de primera ensenyança. Un canvi que a priori no ha de suposar gaire trasbals logístic perquè normalment els alumnes de maternal comparteixen vehicle amb els de primer curs de primera ense­nyança. Això sí, es vol garantir “per sempre que els infants de primer any de primera ensenyança (que poden tenir entre cinc i sis anys) disposin d’una acompanyant a l’autobús encara que no hi hagi alumnes de maternal”, va assenyalar el Govern. Aquest curs aquesta tasca l’han fet 22 persones (20 al matí i 22 a la tarda) i el curs vinent la previsió és que gairebé es multipliqui per dos, però perquè les escoles confessionals, que fins aquest curs han gestionat elles mateixes el servei de suport al transport escolar, s’incorporaran al que centralitza el ministeri i que incorpora la resta de centres educatius. El càlcul és que seran 35 acompanyants al matí i 41 a la tarda. La ràtio d’alumnes/acompanyant ha estat de 29 per a cada professional comptant també els alumnes de primera ensenyança.

Tanmateix, també s’oficialitza la figura de l’acompanyant a peu per guiar i vigilar els alumnes de maternal i primera ensenyança des de la parada a l’escola i viceversa. La previsió és que siguin quatre persones.

Novetats

El reglament incorpora altres novetats com ara que l’alumne pugui fer ús del servei per un període puntual o la flexibilització del pagament per a famílies amb dificultats. A més, oficialitza la desaparició de la modalitat del bus lliure (per als alumnes a partir de secundària) que ara s’inclou en el bus jove.

ELS CANVIS

Justificació

El ministeri ha justificat la renovació del reglament del transport escolar per la necessitat d’introduir “millores” després de 15 anys de vigència.

Els incidents

La modificació es produeix després que aquest curs transcendissin dos incidents que van derivar en expedients sancionadors. Un va ser l’oblit d’una nena de maternal al bus.

Obligació

El reglament del 2007 ja fixava que l’acompanyant havia de comprovar que l’autobús quedava buit. Ara és obligació compartida amb el xofer.

Servei

L’acompanyament als alumnes que no són prou autònoms per pujar i baixar de l’autobús s’amplia als de primer curs de primera ensenyança (cinc i sis anys). I els centres confessionals se sumen al servei.

tracking