dades de circulació
Els accidents i les infraccions de trànsit tornen als nivells de la prepandèmia
L’ACA alerta que els accidents i les infraccions a les carreteres “no milloren” i es mantenen a nivells prepandèmics
La sinistralitat a les carreteres andorranes es manté a nivells prepandèmics. “No aconseguim millorar de manera substancial”, va lamentar el secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), Toti Saspulgas, que durant la presentació de la desena edició de l’Informe de mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (Imaca) va assenyalar que les xifres són “preocupants”.
Segons les dades recollides, l’any passat hi va haver 496 accidents, un 18,3% més que l’any anterior, quan el confinament i les restriccions de mobilitat van fer que baixessin a 419. Tanmateix, la xifra del 2021 s’acosta a la del 2019, quan se’n van registrar 520. Ara bé, les dels accidents no són les úniques dades que no milloren. Tampoc ho fan les de sinistralitat i, de fet, l’any passat es van recuperar xifres similars a les de la prepandèmia. En concret, hi va haver 252 accidents amb víctimes, mentre que el 2019 n’hi va haver 283. En canvi, el 2020 van ser 215. “Encara hi ha molt marge de millora”, va advertir Sasplugas.
En canvi, les sancions han experimentat una petita baixada respecte dels anys anteriors. El 2021 n’hi va haver 17.234, un 8,18% menys que el 2020, quan, malgrat la pandèmia, se’n van imposar 18.770, mentre que el 2019 la xifra va ser de 18.176. Es tracta, doncs, d’una baixada “poc significativa”, tal com va sostenir l’ACA. En aquesta línia, l’any passat van disminuir les sancions per excés de velocitat i se’n van posar 13.678, mentre que el 2020 se’n van imposar 14.132 i l’any abans, 13.322. L’ACA va atribuir aquesta millora, en gran part, als punts de control de velocitat, així com a les campanyes fetes pel cos de policia i al fet que “el conductor madura”.
Més conductors alcoholitzats
Amb tot, la tendència a la baixa de les sancions per excés de velocitat contrasta amb la de les sancions per conduir sota els efectes de l’alcohol, que continua sent un dels grans “cavalls de batalla”, segons va indicar Sasplugas. De fet, el secretari general de l’ACA va insistir que “és una mala dada que continua creixent i hi hem de posar el focus”. Augmenten els positius a les campanyes preventives que impulsa la policia de manera periòdica per lluitar contra l’alcohol al volant i, en concret, el 2021 aquestes sancions van pujar un 38,35% respecte al 2020, segons les dades recopilades per l’entitat. Per franges d’edat, els conductors d’entre 30 i 49 anys continuen sent els que acumulen més sancions, amb un total de 268 l’any passat, una dada a tocar de la del 2019, quan es van acumular 288.
Davant les xifres presentades, el secretari general de l’ACA va apuntar que “les dades són massa lineals amb les de la prepandèmia i continuen sent preocupants. Hem aconseguit molt poc”. En aquest sentit, va reflexionar que “encara ens costa millorar com a conductors”. Des del seu punt de vista i el de l’ACA, “l’efecte conductor és importantíssim i s’hi pot incidir amb campanyes de conscienciació i formació”. Per aquest motiu, va considerar que cal anar més enllà del càstig econòmic. “És important que hi hagi elements coactius, és el que el conductor entén, però no podem quedar-nos només en això. Seria molt pobre. Hem de formar bons conductors”. De fet, Sasplugas va apuntar que “estem al sostre de les sancions”, i va indicar que “el nou Codi de Circulació ja és molt restrictiu, ja és molt punyent quant a quantitats, distraccions al volant, multes... ja hi ha un pas fet”. Per això, va insistir que “han de ser millors conductors, no conductors més penalitzats. És el repte que ens hem de plantejar”.
Taula rodona
L’ACA va anunciar ahir que l’Imaca es transforma, en aquesta desena edició, en un fòrum de debat i anàlisi al voltant de les oportunitats de millora de la mobilitat de les persones. Sasplugas va recordar que la iniciativa tenia vocació de “passar la consciència als estaments públics de la importància de recollir les dades i que es puguin consultar. Aquí nosaltres creiem que hem acabat la feina”. I va afegir que “ara volem tenir una visió de mobilitat”. Així, la primera taula rodona que es va celebrar ahir va girar al voltant de la mobilitat connectada i cooperativa.