Mobilitat

Model de simulació del trànsit per millorar la mobilitat

Cues al centre de la capital.F. G.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Model nacional de mobilitat té com a objectiu construir i mantenir un sistema que permeti fer simulacions del trànsit que ajudin a estudiar l’impacte de les estratègies que afectin la mobilitat interna. El projecte va arrencar fa més de dos anys i Andorra Recerca + Innovació ha anunciat aquesta setmana que ja s’ha enllestit un model, que està “calibrat i validat”. Una modelització que s’ha fet mitjançant Aimsun Next, “una de les eines de simulació del trànsit més capdavanteres del mercat”, van especificar.

El model implementat usa dues grans fonts de dades, les provinents de la xarxa de comptatge de vehicles que gestiona el departament de Mobilitat i les dades 4G geolocalitzades de telefonia mòbil que proporciona Andorra Telecom.

Les primeres han permès identificar 9 patrons representatius de la mobilitat al país i determinar, per exemple, els pics de trànsit al llarg del dia. En dies laborables es concentren entre les 7h i les 9h, a les 13h i de les 16h a les 19h. Pel que fa a dissabtes, diumenges i festius, es concentren de les 11h a les 14h i de les 16h a les 19h. Les dades de la telefonia, al seu torn, permeten establir els desplaçaments entre les 61 zones d’abast nacional que s’han definit.

El sistema, tal com van posar de manifest des d’Andorra Recerca, ha de permetre estudiar l’impacte d’estratègies encaminades a millorar la mobilitat a Andorra. Van afegir que les anàlisis que s’estan iniciant des de l’entitat estan enfocades en tres punts: l’optimització de l’ús de la infraestructura existent, la definició de polítiques de suport a la mobilitat sostenible i el planejament i priorització de les noves intervencions.

tracking