nova figura impositiva

Calvó defensa els beneficis de la taxa verda

Destaca que la recaptació “es reverteix” en accions com el transport públic gratuït

Usuaris del bus el primer dia de gratuïtat.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La taxa verda va entrar en vigor al gener i ha coincidit amb l’escalada del preu dels hidrocarburs pels efectes de la conjuntura internacional i la guerra a Ucraïna. La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, recorda que el principi del nou tribut és taxar el carboni, no incidir en el preu dels hidrocarburs, i que l’augment exponencial del que costa omplir el dipòsit del vehicle no és pas conseqüència d’una figura fiscal que “molts estats han implementat”. “Les emissions de carboni tenen un impacte, representen un dany ambiental, i nosaltres vam incorporar una recomanació que es fa a nivell internacional”, va insistir la titular de Medi Ambient. Una taxa que, segons reflecteix la liquidació del primer trimestre dels comptes del Govern, ha suposat un ingrés per a les arques estatals de 2,5 milions d’euros. Una recaptació amb un objectiu “finalista”, va remarcar la ministra. “És el més important, aquesta taxa verda es reverteix en accions destinades a la lluita contra el canvi climàtic i la transició energètica”, va emfatitzar.

La màxima responsable de la cartera de Medi Ambient va recordar que la implantació va traduir-se, en primer lloc, a impulsar un abonament mensual de 30 euros per al transport públic, abaratint considerablement les tarifes vigents fins llavors. L’impacte va ser que “ha representat prop del 10% de l’augment dels usuaris i el que també ajuda a prendre la decisió d’anar cap al transport gratuït”. Tanmateix, va afegir, l’impuls de la taxa verda ha repercutit en l’augment de la partida d’ajuts del programa Renova, que incentiva obres per millorar l’eficiència dels edificis. “Aïllar l’edifici, les finestres, canviar el sistema de calefacció, són accions que redueixen molt el consum energètic”, un resultat amb efectes sobre les economies domèstiques, perquè “els preus dels carburants o fins i tot de l’energia elèctrica no es reduiran de forma substancial a curt termini”.

Quant a la gratuïtat dels autobusos, la ministra va defensar que suposa una alternativa per estalviar en transport ara que el carburant ha encarit de manera considerable els desplaçaments i es mostra convençuda dels efectes positius que tindrà la mesura, que va arrencar l’1 de juliol passat. “La gratuïtat del transport públic farà que, com a mínim, molta gent el provarà, i l’administració tenim l’obligació de fer-lo més eficient i d’apropar el servei a la ciutadania”, va remarcar.

Calvó va insistir que implementar una taxa verda consciencia sobre les afectacions dels gasos d’efecte hivernacle i és una acció molt rellevant contra el canvi climàtic.

TRES ANYS PER APROVAR UNA LLEI DE FISCALITAT AMBIENTAL

La Llei d’economia circular està en vigor des d’aquesta setmana. Suposa un desplegament d’una nova política de gestió dels residus que vol incidir en la minimització afavorint noves formes de consum. Una de les disposicions finals del text dona un encàrrec que s’haurà d’acomplir la propera legislatura: “S’encomana al Govern que, en el termini de tres anys des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, elabori un projecte de llei sobre fiscalitat ambiental en matèria de gestió de residus que fomenti la jerarquia de gestió de residus i els principis d’economia circular establerts en aquesta Llei" . En aquest sentit, la titular de Medi Ambient va assenyalar que és una qüestió que “s’ha de treballar molt bé per estructurar una fiscalitat ambiental que afavoreixi el reciclatge, la reducció de residus...”. Les disposicions de la Llei d’economia circular s’aniran implementant de manera progressiva i el text marca alguns terminis. El més imminent és que en un mes s’ha d’haver aprovat el llistat de productes de plàstic d’un sol ús que quedaran definitivament prohibits a principi de l’any vinent.

tracking