rEPORTATGE

Cultura democràtica

Sònia Gili, investigadora a la uda, treballa per recollir les tècniques perquè els centres educatius ensenyin als alumnes valors com la tolerància

La investigadora i professora Sònia Gili en una aula de la UdA.M.R.P.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Que l’escola ha d’ense-nyar coses com el respecte, la tolerància o l’empatia, es dona per descomptat. També són qüestions que l’educació ha anat posant cada cop més en el centre i que ara passen a ser una peça fonamental. La professora i investigadora de la Universitat d’Andorra (UdA) Sònia Gili està duent a terme una tesi doctoral, precisament, per intentar recollir la millor manera per ensenyar tots aquests valors. El que s’entén com la competència de cultura democràtica. “Aquesta és una competència que es divideix en dos àmbits, el social i el personal”, explica Gili. En el primer hi ha aspectes com la sostenibilitat, els drets humans i la interculturalitat. En el segon, es treballa la comprensió crítica, la identitat i la convivència. “L’objectiu de la tesi és crear unes directrius perquè qualsevol centre promogui aquesta competència”, assevera la professora de la UdA, que assenyala la creació d’espais on es doni cabuda a la participació dels estudiants, per exemple.

La competència de la cultura democràtica va ser una realitat el 2013 quan Andorra va presidir el comitè del Consell d’Europa. Va ser allà on es van posar les primeres pedres d’una competència que es va definir per primer cop el 2018 amb 20 aspectes clau detallats pel Consell d’Europa. “Jo, com a professora de bàtxelor i de màster, vaig veure que era una competència bastant nova i que encara cal definir-la i posar-la sobre paper”, explica la investigadora. La importància de tot plegat, però, radica a ensenyar als alumnes, però també a tots els membres de les comunitats educatives, a escoltar, entendre o empatitzar amb els del costat. “És molt important escoltar la resta i per escoltar cal ser tolerant, si no, és impossible tenir la ment oberta”, defensa Gili, que explica que, precisament, amb aquest treball competencial es pot aconseguir corregir actituds dels joves que no vagin en la bona direcció. “Des de l’escola s’està treballant el respecte o la tolerància, però són competències que no són exclusives d’un moment del cicle educatiu, cal treballar-ho sempre, són competències transversals que van més enllà de les aules i que, amb el canvi de model educatiu, s’aconsegueix que es desenvolupin durant tot el dia”, sentencia Gili.

tracking