rEPORTATGE

L'eco de la guerra als Pirineus

Santi Trullenque, el director d’El fred que crema, comenta el rodatge de la pel·lícula catalanoandorrana uns mesos abans que s’estreni en sales.

Santi Trullenque i Greta Fernández durant el rodatge.Alfons Teruel

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L‘únic criteri que t’hauria de fer dubtar abans de decidir si fer o no una pel·lícula és la història” assegurava Santi Trullenque, el director d’El fred que crema. “Si la història és bona, ja tens la part més important per tirar el projecte endavant” afegia. En aquest sentit, Trullenque admetia que no va dubtar ni un moment en decidir portar l’obra de teatre d’Agustí Franch a la pantalla gran. Una història sobre passadors dels Pirineus durant la Segona Guerra Mundial; si bé ja s’havia tractat la temàtic en altres pel·lícules com Andorra, entre el torb i la gestapo a l’any 2000, ningú encara havia parlat explícitament de la història de Marian Rejeski i Henryk Zygalski, dos matemàtics polonesos que van fugir de la França de Vichy tot passant per Andorra. “Crec que valia la pena portar-la al cinema. Les circumstàncies eren adequades” admetia Trullenque.

Com en la majoria de pel·lícules basades en fets reals, però, el director es va permetre algunes llicències dramàtiques. “La parella de matemàtics va existir de veritat” assegurava Trullenque. “Tot i això, per una qüestió d’interès personal, els vaig convertir en jueus” revelava mentre afegia que els originals van arribar a Espanya a través de Puigcerdà i van ser detinguts i empresonats a la Seu d’Urgell.

Greta Fernández i Roger Casamajor, en aquest cas, són els actors protagonistes que donen vida a la Sara i l’Antoni, un matrimoni de joves pagesos de Sispony que ofereix refugi als fugitius. “En Roger és un actor molt disciplinat i va ser l’únic del repartiment que va ser-hi present des del principi” relatava Trullenque mentre assegurava que el rodatge havia estat “una odissea”. “Vam començar a rodar el març del 2020 i, quatre dies més tard, ens vam haver d’aturar per l’arribada de la pandèmia” recordava mentre explicava que no van reprendre el rodatge fins mig any després, fet que va afectar gran part del repartiment. “Va caure l’actriu protagonista perquè estava compromesa amb un altre rodatge” indicava. Va ser llavors quan Greta Fernández es va incorporar al projecte. “És una actriu molt intuïtiva” admetia. “Va entendre molt bé com atacar el personatge des d’un vessant primitiva, des de la supervivència” assegurava. En aquest sentit, destaca també la presència de Daniel Horvath, l’actor rus que fa el paper de Lars, l’oficial nazi antagonista del film. “Buscàvem un actor que tingués un punt molt salvatge” deia el director mentre assegurava que Horvath ha demostrat ser capaç de portar al límit el personatge. “Per a mi l’actor alemany Klaus Kinski era un referent a l’hora de dissenyar el personatge” afegia a tall d’anècdota. El treball actoral es va complementar amb la presència de figurants andorrans. “Vam fer un càsting i vam trobar gent molt autèntica. Rostres que encaixaven amb el relat històric” comentava.

Ara, tres mesos després d’haver-se estrenat al festival BCN FILM FEST, el Fred que crema comença a moure’s pel circuit de festivals. “És el moment de presentar la pel·lícula i d’impulsar-la a través de festivals per arribar al dia de l’estrena” comentava Trullenque tot puntualitzant que, el film s’estrenarà en sales aquest hivern. “Encara no sabem la data exacta, però farem una presentació a Andorra” assegurava el director que, en aquests moments, té la mirada posada al festival internacional de cine de la Cerdanya, on aquest dissabte es projectarà el film com a pel·lícula de cloenda. A més, Trullenque no descarta la presència de la pel·lícula a un festival d’Austràlia que se celebrarà de cara al setembre.

tracking