Transport públic
Acord amb les companyies de bus per les compensacions
Govern arriba a una entesa amb Coopalsa per la compensació que ha de pagar per la davallada d’ingressos provocada per la rebaixa de les tarifes
La disputa entre el Govern i les empreses d’autobusos sobre la quantitat que l’executiu els havia de pagar per compensar la davallada d’ingressos provocada per la rebaixa de les tarifes comença a veure la llum. El ministeri d’Economia ha arribat a una entesa amb Coopalsa sobre la quantitat a transferir i espera poder-ho fer també amb Autocars Nadal els propers dies, amb qui té pendent una reunió que no s’ha pogut fer encara per qüestions d’agenda. El pacte permetrà que properament el Govern ja pugui fer la transferència corresponent a un període molt concret de temps, des de l’entrada en vigor de l’abonament a 30 euros fins que el Govern va decretar la gratuïtat del servei.
L’acord encara no s’ha formalitzat però sí que hi ha una acta signada de l’última reunió entre les dues parts amb el càlcul acordat. La trobada va tenir lloc el 29 de juliol passat a Barcelona i va ser purament tècnica, segons van indicar fonts del Govern. En concret, la van dirigir dos tècnics de l’executiu i dos tècnics de part de l’empresa de transport públic. La fórmula que s’havia de fer servir per calcular la quantitat ja s’havia acordat però les companyies discrepaven amb els imports que s’atribuïen a cadascun dels conceptes. Finalment, les dues parts van cedir i van tancar un pacte.
La trobada encara no s’ha realitzat amb l’altra companyia implicada, Autocars Nadal, per qüestions d’agenda. El Govern espera poder-hi mantenir una reunió tècnica a final d’aquest mes o principi de setembre i ja avança que no es farà un càlcul diferent amb una empresa que amb l’altra, de manera que s’entén que també s’hi arribarà a un acord.
COMPENSACIÓ
La problemàtica sorgeix quan el Govern anuncia una rebaixa important de les tarifes del transport públic que passen a ser de 30 euros mensuals, el setembre de l’any passat. Des d’aleshores hi ha hagut un estira-i-arronsa entre el Govern i les empreses concessionàries per determinar la quantitat que l’executiu havia de transferir a les companyies per tal de compensar la davallada d’ingressos provocada per la rebaixa del tiquet de bus. La situació va empitjorar quan l’executiu va anunciar la gratuïtat del servei, ja que les companyies no van entendre la decisió sense abans haver tancat el problema amb les compensacions. La tensió de la situació va provocar que fins i tot les empreses plantegessin portar la qüestió a la Batllia. De fet, la setmana passada les dues empreses van entrar un recurs administratiu, pas previ a portar-ho a la justícia, per si finalment no aconseguien arribar a un acord. Es tractava d’una decisió preventiva que els deixava la via judicial oberta en cas de no arribar a una entesa. Finalment, però, les parts han acostat posicions i tot apunta que l’afer no arribarà a la Batllia.
Des del ministeri es va reconèixer que inicialment les posicions estaven molt allunyades i que la proposta que feien les companyies era molt més elevada que el càlcul que feia el Govern. Després de moltes reunions i de gairebé un any de converses les dues parts han cedit i han acostat posicions.
PROBLEMES AMB L'ABONAMENT GRATUÏT DES DE L'APLICACIÓ MÒBIL_T_B
Una incidència amb l’aplicació de Mou_T_B provoca problemes per activar l’abonament gratuït de bus. Les dades que l’usuari ha de registrar per obtenir el codi i activar la targeta virtual es perden i fa impossible disposar de l’abonament al mòbil. Per solucionar-ho, només cal que la persona es torni a donar d’alta a l’aplicació. El problema encara no s’ha solucionat, segons va indicar ahir el ministeri d’Economia, però s’hi està treballant. La incidència no implica les targetes físiques, que permeten fer ús del transport públic de manera gratuïta. D’altra banda, el Govern fa fins ara una molt bona valoració de la rebuda que ha tingut l’abonament gratuït. Amb tot, des de l’executiu són conscients que cal esperar uns mesos per veure quanta gent realment ha fet ús del transport públic i quantes vegades. En aquest sentit, des del ministeri es va avançar que un cop acabi la prova pilot s’haurà de valorar si el Govern ha de pagar 30 euros per un usuari que només hagi fet un viatge al mes o si, del contrari, s’ha de buscar una altra fórmula. Tot plegat s’analitzarà al desembre amb totes les dades.