transport públic

Busos més grans i serveis dobles per assumir viatgers

Les companyies usaran vehicles més grans i els duplicaran en hores punta per l’augment d’usuaris detectat des que es va decretar la gratuïtat del servei

Un autobús de Coopalsa a Andorra la Vella.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les dues empreses d’autobusos del Principat, Autocars Nadal i Coopalsa, preveuen haver d’usar autobusos més grans i doblar serveis de cara a mitjans de setembre. Així ho van anunciar ahir Bartumeu Gabriel i Gabriel Dallerès –director i gerent de les dues companyies–, que han observat un augment d’usuaris en les seves línies des que Govern va decretar la gratuïtat del servei a principis d’aquest mes de juliol. Una situació que, al setembre, coincidirà amb la tornada a les escoles i, en conseqüència, amb molts escolars i treballadors que tornaran a fer servir el bus com a mitjà de transport habitual.

Abans de decidir en quines línies s’actua, però, els responsables de les companyies de busos van explicar que el primer pas consistirà a dedicar les dues primeres setmanes de setembre a estudiar el comportament dels usuaris. Un periode en què, en principi, ja no hi haurà tants visitants al país i això permetrà a les empreses disposar de dades reals. “Ja sabem que hi ha més usuaris que abans. Ara hem de trobar la fórmula més adequada per dimensionar el servei a la realitat existent” apuntava Dallerès. “Segurament s’hauran d’incrementar freqüències o duplicar expedicions en hores puntes”, afegia. De fet, Dallerès explicava ahir que les acumulacions d’usuaris solen concentrar-se de manera reinicident en parades o moments del dia determinats, uns punts clau en el mapa que les companyies ja tenen parcialment ubicats. “Cada vegada que un conductor ha de deixar usuaris a terra demanem que avisin la central”, comentava. En aquest sentit, Dallerès avançava que, en el cas de Coopalsa, segurament el reforç anirà enfocat a les línies L2 en direcció a Encamp i L5 i L6 direcció Ordino i Arinsal. “S’ha de determinar en cada cas quin és el problema per solventar-lo de la millor manera”, assegurava Dallerès. Pel que fa a Autocars Nadal –que aquest estiu no s’ha vist tan afectat amb busos replets de turistes com Coopalsa pel fet de treballar a la zona de parròquies centrals i Sant Julià de Lòria– segurament reforçarà les Línies L1 direcció Escaldes-Engordany i el Bus Exprés a les hores punta, entre les 7.30 i les 9 hores i entre les 16.30 i les 18 hores. “Tenim els horaris de la canalla controlats però també hem d’estudiar quins són els costums de la resta de la població que ara utilitza l’abonament gratuït”, avançava, Gabriel. “Fins que no comenci el setembre no sabem què ens trobarem. Tot i això, serà fàcil de reconduir”, assegurava, mentre explicava que, en el seu cas, la companyia disposa de busos de grans capacitats amb 84 places. “Això ens dona bastant de marge”, confirmava.

Segons els plans establerts, doncs, les dues companyies tenen previst presentar una proposta ferma a Govern durant les reunions tècniques que celebren periòdicament una vegada hagin analitzat l’escenari. En aquest sentit, Dallerès i Gabriel esperen que les línies ja estiguin correctament dimensionades quan hagi començat l’escola.

Dallerès, per altra banda, manifestava també ahir la seva preocupació per a una problemàtica que està afectant les companyies d’autobusos a nivell europeu: la dificultat per cobrir places de conductors. En relació a aquest tema, Dallerès admetia que “ens trobem en un moment de dificultats en la contractació” i que, “si no podem dimensionar les plantilles a la necessitat real, s’hauran de buscar solucions”. Unes solucions que, segons el gerent de Coopalsa, podrien passar per contractar treballadors provinents de Sud-Amèrica. “Proposo aquesta solució per mimetisme amb pistes, que ja van topar en aquest moment amb la mateixa problemàtica”, reconeixia. Per altra banda, Gabriel considera que s’hauria d’estudiar bé la proposta, ja que l’aposta comportaria haver d’homologar permisos de conducció i altres tràmits.

tracking