combustibles
El preu de la llenya es dispara a causa de la crisi energètica
Alguns clients han avançat les comandes en relació amb altres anys i les han incrementat
Les empreses de venda de llenya estan notant enguany un increment important de la demanda de cara a l’hivern, davant la incertesa que s’està vivint al sector de l’energia per l’increment dels preus del gasoil i del gas. A més, quan habitualment les comandes es comencen a fer a partir del setembre, molts clients ja s’han adreçat durant el passat mes d’agost a les empreses del sector per abastir-se d’un producte que pot resultar una bona alternativa per escalfar tots aquells habitatges que tinguin llars de foc o almenys una part d'aquests.
Amb aquest panorama pel que fa al sector de l’energia i dels combustibles, els preus estan experimentant un augment important, no només perquè la llenya seca, que es porta majoritàriament de Catalunya i és sobretot d’alzina i roure, escasseja, sinó també perquè el cost del transport ha anat a l’alça en els últims mesos. A més, enguany s’han tallat menys arbres a conseqüència dels nombrosos incendis que s’han registrat. Des d’una de les empreses del sector, Llenyes i Carbons Rojo, expliquen que les vendes han crescut sobretot a les parròquies altes, on alguns clients que abans compraven inicialment al voltant d’uns 500 quilograms de llenya, ara estan demanant 2.000. “El que volen és evitar les possibles pujades que pugui haver-hi en les properes setmanes i per això les persones que tenen espai a la casa estan demanant més quantitat de llenya”, expliquen.
De moment, l’augment del preu de la llenya se situa al voltant del 15%, segons s’afirma des d’aquesta empresa, però es dispara fins al 40% pel que fa als pèl·lets per a les estufes, a causa que aquest producte requereix molta més elaboració, i també puja el del carbó, que habitualment ve dels Estats Units tot i que es produeix a Paraguai i l'Argentina. “Pel que fa al carbó, creiem que pot haver-hi especulació per veure si els preus pugen a l’hivern”, expliquen.
En aquest mateix sentit, la responsable d’una altra de les empreses més conegudes del sector, Tot Boscos, detalla que enguany “els preus han pujat molt” i en concret estima que ho han fet entre un 30% i un 40%, en una part important també a causa de l’encariment que suposa el transport. D’aquesta manera, un sac de quinze quilograms que abans podia costar uns sis euros s’està venent actualment per nou. “Ha influït tot en aquesta pujada de preus, com per exemple la pandèmia del coronavirus i també el fet que no s’ha tallat suficient llenya, el 80% de la qual, en el nostre cas importem de Catalunya”, van assenyalar des de Tot Boscos.