inspecció tècnica de vehicles
Malestar pel control més estricte que aplica la ITV
Coincidint amb la renovació de la concessió s’ha modernitzat la maquinària i el control és molt més exhaustiu
Els conductors estan que trinen amb la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV). Des de fa dos mesos la ITV s’ha adaptat a la normativa europea, fet que suposa un examen molt més estricte dels diferents punts dels vehicles i això està provocant molts resultats desfavorables, especialment pel que fa a l’emissió de gasos contraminats i la conservació de la carrosseria.
Així ho han explicat diversos tallers mecànics consultats pel Diari, que entenen l’enuig dels seus clients perquè ara s’està generant més burocràcia i s’ha deixat de banda certa tolerància anterior amb petits defectes o vehicles antics. “No passa ni un, fins i tot cotxes gairebé nous”, comenta el propietari d’un taller, que admet que des d’un punt de vista interessat els tallers surten beneficiats, ja que suposa un plus de treball extra resoldre aquelles deficiències detectades per la ITV, però entenen que canviar una bombeta fosa, per exemple, no hauria de ser motiu per tornar a passar per les instal·lacions d’Aixovall.
Des de la ITV la visió no és la mateixa. Fonts de la concessionària indiquen que el nou model de revisió compleix amb les directives europees, “tenint en compte que la majoria d’automòbils estan fabricats a la Unió Europea”. El vehicle que és fabricat a Europa té un codi d’homologació europeu i ara s’exigeix el nivell d’Europa, s’aclareix.
Pel que fa a les emissions, es demana que siguin les d’origen, perquè les normatives no són retroactives. Les fonts recorden que els cotxes antics tenien emissions més permissives. “Teníem un parc mòbil que durant més de 15 anys no ha respectat els nivells d’emissió d’origen. Si aquests cotxes durant molt de temps no han respectat o no han fet el manteniment del sistema de gasos, ara, difícilment tornaran als nivells d’origen. Només hem homologat la inspecció en consonància amb els altres països”. Paral·lelament, s’ha fet una renovació de la maquinària perquè "s’ha allargat la concessió i calia fer aquesta inversió", es manté des de l’empresa.
Els mecànics, en canvi, troben excessiu el zel que es posa ara. També que no s’hagi fet una campanya informativa i que els conductors es trobin amb deficiències que abans eren vistes amb permissibilitat. “Els clients estan molt emprenyats i alguns cotxes han acabat desballestats”, subratlla el gerent d’un taller. Els canvis són visibles no només amb la nova maquinària. El full que s’entrega al final del control és molt més detallat que l’anterior, on només constaven els defectes. L’inspector ha perdut protagonisme i tot està informatitzat, de manera que quan el vehicle entra en la cadena d’inspecció és un programa el que va confeccionant el full.
L’emissió de fum és la part més temuda pels propietaris. Des dels tallers comenten que abans es podia superar la inspecció amb un nivell de contaminació d’1,5 o 2, i actualment s’ha reduït a 0,5 i 0,10. “Fins i tot cotxes nous no passen i des de la ITV defensen que no és el seu problema, que es reclami al venedor”, apunten.
Els mecànics també es queixen que si detecta una bombolla a la carrosseria, fan un forat a la xapa per determinar el seu estat. Si és dolent s’ha d’anar a un tècnic del Govern perquè determini si és factible la reparació o és millor desfer-se del vehicle. “No hi estem acostumats”, afegeixen.
TORNAR AMB EL COTXE REPARAT REQUEREIX PACIÈNCIA I TEMPS DISPONIBLE
“Abans tot era més fàcil, no entenc per què cal complicar-ho”. D’aquesta manera definia un conductor la seva experiència amb el nou sistema de la ITV, després d’un resultat desfavorable per l’emissió de gasos. Fa dos mesos només s’havia de tornar a presentar i els tècnics verificaven que s’havia solucionat el problema i enganxaven l’adhesiu que dona fe que s’ha passat la inspecció. Ara s’ha de tornar a demanar cita, fer la cua pertinent, i el cotxe torna a entrar al túnel. “Una pèrdua de temps i cues innecessàries”, es lamenta aquest propietari. El 20 de maig va entrar en vigor a tota la Unió Europea la nova normativa sobre Inspecció Tècnica de Vehicles. Encara que sorprengui, l’aspecte exterior és important. És el cas de les ratllades molt profundes, deteriorament o cops a la carrosseria. El problema és que, en aquests casos, el nombre de defectes i el seu cost són molt variats. Les emissions de gasos és un dels rebutjos motivat per un funcionament incorrecte dels sistemes de control d'emissions contaminants. Aquest apartat continua augmentant any a any.