política de mobilitat
Canillo traurà passos de vianants per reduir les retencions al centre
El comú posarà en marxa, al començament de la temporada d’hivern, un paquet de mesures per reduir les cues
Pla antiretencions a Canillo. Segons va confirmar aquesta setmana al Diari el cònsol major, Francesc Camp, el comú aplicarà un conjunt de mesures al començament de la temporada turística d’hivern –tot apunta que serà pel pont de la Puríssima– per reduir l’impacte en la mobilitat de la gran afluència de vehicles durant aquestes dates. Si les propostes són efectives, Camp no descarta mantenir-les també durant els mesos de la temporada d’estiu, en què la parròquia rep més visitants. L’àmbit d’actuació del pla és el tram de la CG-2 que travessa el poble de Canillo. És a dir, de la rotonda de la carretera de Montaup a la rotonda dels Refugis.
Després del fracàs de la prova pilot que el comú i el departament de Mobilitat van posar en marxa el 19 d’agost passat per fer més fluida la circulació al centre del poble de Canillo, Camp està convençut que aquesta vegada les mesures sí que contribuiran a alleugerir la circulació. Tot i això, admet que en els “dies punta” de la temporada hivernal, és a dir, els caps de setmana, serà “inevitable” que no es formin retencions “en moments puntuals” si hi ha una forta afluència d’esquiadors a la parròquia.
Passos de vianants
Una de les mesures que s’aplicarà per a la temporada d’hivern és suprimir passos de vianants. Segons Camp, ara “n’hi ha molts i els uns al costat dels altres, i això pot entorpir la circulació”. El màxim representant de la corporació també va afirmar que s’eliminaran tots els passos de vianants que hi ha al costat de les tres rotondes del tram, ja que si l’afluència de vianants és intensa “obliguen els vehicles a aturar-se i el trànsit s’alenteix encara més”.
Una altra de les propostes per millorar la circulació que el comú començarà a aplicar d’aquí a tres mesos és la instal·lació de passos elevats per als vianants. Camp puntualitza que aquests passos “no seran d’obra fixa” i, per tant, seran desmuntables. Si permeten evitar que els vianants utilitzin els passos de vianants per travessar el carrer i, de retruc, reduir les retencions, el cònsol major proveu tornar-los a instal·lar quan comenci la temporada d’estiu. “Si les mesures són efectives, no descartem aplicar-les també al juliol i l’agost”, recorda Camp.
Paral·lelament, el comú estudiarà si és possible construir passos subterranis per a vianants al tram de la CG-2 que travessa el poble. Tot i que “no és evident” que aquesta sigui una solució viable, Camp afirma que podria ser un “complement” a les mesures antiretencions.
El comú també farà més amples les places d’aparcament de zona blava que hi ha al tram. La corporació ha observat, explica el cònsol major, que quan un vehicle estaciona en un d’aquests espais i el trànsit és força dens, la circulació se sol aturar encara més. Camp creu, doncs, que ampliar les dimensions de les places d’aparcament contribuiria a agilitar la mobilitat a la zona.
Finalment, la corporació també preveu ampliar el cos d’agents de circulació en els propers mesos. L’objectiu és que la corporació pugui respondre davant les incidències amb més agilitat. El cònsol major està convençut que l’efecte combinat de totes aquestes mesures ajudarà a reduir les retencions.
L’arribada massiva de turistes a Canillo aquest mes d’agost passat va provocar cues diàries, sobretot en el tram de la CG-2 que va del Tarter a Canillo i en direcció sud. Les retencions van concentrar-se, sobretot, a l’entrada nord del poble, a l’altura de la rotonda dels Refugis. La prova pilot que va posar-se en marxa a l’agost va aturar-se al cap de poc temps després que el comú i Mobilitat comprovessin que no era una bona solució al problema.
MESURES
1 Eliminació d’alguns passos de vianants
El comú eliminarà passos de vianants al tram de la CG-2 que travessa el poble de Canillo. Els que són a la vora de les rotondes és pràcticament segur que se suprimiran.
2 Instal·lació de passos elevats desmuntables
La instal·lació de passos elevats hauria de contribuir a evitar que els vianants travessin el carrer pels passos de vianants. Aquests passos seran desmuntables i provisionals.
3 Estudi sobre els passos subterranis
La corporació estudiarà si és viable construir passos subter-ranis per a vianants. El comú té dubtes que sigui factible construir aquesta infraestructura al centre del poble.
4 Ampliació de les places de zona blava
Les places d’aparcament de zona blava es faran més amples per evitar que els cotxes qui hi volen estacionar entorpeixin la circulació i contribueixin a intensificar les retencions.
5 Reforç del cos d’agents de circulació
L’ampliació del cos d’agents de circulació permetria al comú de respondre amb més agilitat davant de qualsevol incidència de trànsit, sobretot en els dies amb més afluència de vehicles.