crisi econòmica

L'IPC impacta en el preu del menú diari

Alguns restaurants han augmentat els preus per evitar pèrdues i els que no ho han fet asseguren que no tardaran

Clients a la terrassa d'un establiment.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’augment dels preus dels aliments posa al límit els menús del migdia. Sis restauradors del país han explicat al Diari que la inflació els està posant en una situació compromesa i que cada cop els resulta més difícil trobar fórmules que els permetin oferir aquest servei sense perdre-hi diners. Alguns s’han vist obligats a apujar el preu del menú al voltant d’un euro per pal·liar l’impacte de l’encariment de les matèries primeres. I els qui encara no ho han fet asseguren que no tardaran perquè s’hi veuen abocats.

“Hem apujat el preu del menú un euro per perdre menys diners”, afirma Alejandro Gabriel Callieri, propietari de La Terreta. Amb aquest euro adverteix que “compensem l’augment dels preus, però no cobrim tot el que ha pujat”. De fet, Callieri admet que “m’he plantejat tornar-lo a apujar, però ens fa por que la gent canviï d’hàbits i deixi de venir”. I és que el menú del migdia “és un servei”, explica, afegint que “la gent ve a menjar per necessitat i no per luxe. És pràctic, però no es poden gastar 20 euros”. Així, deixa clar que “augmentar un euro és un esforç”.

Un dels establiments més populars per anar a fer el menú del migdia al centre d’Andorra la Vella també ha aplicat un augment de 40 cèntims i el propietari avança que “és molt possible que es torni a apujar”, ja que “els preus dels proveïdors s’estan duplicant”. En el cas de la Pizzeria Primavera, que també ha augmentat el preu del menú un euro, la propietària, Lluïsa Haciane, lamenta que “no és suficient”. Ara bé, “no podem apujar-lo més”, indica, perquè “la gent també té problemes i mira els preus dels menús”. A més, relata que han trobat un altre obstacle: la inflació en el mercat immobiliari. Després de 20 anys al local, Haciane lamenta que “el propietari ens ha rescindit el contracte del lloguer i hem de marxar”.

En canvi, altres establiments continuen aguantant el preu del menú del migdia, però ho fan amb dificultats. És el cas del restaurant MiraKbé! Des que va obrir les portes, ara fa sis anys, el seu propietari, Marc Simón, ha mantingut el preu del menú. “No l’hem tocat mai, però massa sovint pensem a apujar aquest euro per cobrir costos”. De moment, Simón explica que “juguem. Hi ha dies que en alguns menús tens més marge”, però adverteix que “no pots abaixar la qualitat. Hi ha aliments que s’han passat de preu de manera brutal i saps que hi tens pèrdues, però no pots canviar la teva manera de fer perquè perdries tot el públic”. De la mateixa manera, el restaurant K-La Mar busca fórmules per continuar mantenint el preu del menú. “Ara oferim salmó cada 15 dies i no una vegada a la setmana”, relata la gerent, Mari Mar López. “De moment, cobrim despeses i el benefici és mínim”, indica. Com la resta d’establiments, l’Ocell de Foc tem que incrementar el preu li faci perdre clients. “Ningú no està animat a apujar preus, fa por. Aguantem perquè veiem la dificultat dels clients”, admet el gestor, Manel Rossell.

tracking