CULTURA
Més queixes per no retolar en català als establiments
Política Lingüística engega una campanya per recordar les obligacions de les empreses en relació a l’ús de la llengua en català
El departament de Política Lingüística inicia aquesta matinada una nova campanya sobre els deures lingüístics de les empreses i els drets dels ciutadans. Amb aquesta campanya el departament busca posar èmfasi en l'obligació que tenen les empreses del Principat de fer ús del català en la seva retolació o en l'atenció al client –un dret que tenen els usuaris–.
La campanya gira entorn de la llei de 1999 que estableix el català com a llengua oficial al país. Així, es destaquen fins a nou articles d'aquesta legislació per recordar a tota la població el dret a poder fer ús del català en establiments comercials. Amb aquesta iniciativa, el ministeri de cultura vol recordar que, tal com diu el seu eslògan, "la llei del català ens dona drets i deures; la llengua és responsabilitat de tothom". La durada de la campanya serà de nou setmanes i tindrà un cost de 58.000 euros.
Més queixes
A més, el director del departament de política lingüística, Joan Sans, ha reconegut que el nombre de queixes s'han incrementat considerablement respecte a l'any passat, especialment pel que fa a la retolació dels establiments. Tanmateix, Sans ha explicat que fins a la data no s'ha posat mai una sanció a una empresa després que s'hagi obert un expedient.
D'altra banda, Sans ha demanat també exemplaritat a les administracions amb relació als noms que s'utilitzen en activitats promogudes des del sector públic, mentre que la ministra Sílvia Riba ha destacat la proposta de resolució aprovada pel Consell General que, precisament, demana a l'administració no fer ús d'estrangerismes. En aquest sentit, Riva ha destacat que "lluitar contra els estrangerismes seria una quimera; acceptem el multilingüisme però sempre des de la base de la defensa de la llengua pròpia".