llengua
Les queixes per no utilitzar el català s'incrementen un 80%
Avui s’inicia una campanya que recorda les obligacions que tenen les empreses
El departament de Política Lingüística ha registrat enguany un 80% més de queixes respecte al 2021. Així ho va explicar ahir el director del departament, Joan Sans, en la presentació de la nova campanya, conjuntament amb el ministeri de Cultura, que busca recordar els drets de la ciutadania i les obligacions del teixit empresarial relatives a l’ús de la llengua oficial. Sans va destacar que la majoria de queixes que reben se centren en la mala retolació de cartells en els establiments, tot i que també n’hi ha de relatives a l’atenció al client (per no poder utilitzar el català). Tanmateix, Sans va explicar que fins a la data no s’ha posat mai una sanció a una empresa, tot i que sí que s’han obert expedients sancionadors. En aquest sentit, des del departament es va apuntar que la voluntat és “corregir” la situació més que sancionar.
Així, la nova campanya, la qual s’inicia avui i tindrà una durada de nou setmanes, es basa en la llei del 1999 que estableix el català com a llengua oficial. Per aquest motiu, el departament recorda –amb el lema de la campanya– que “la Llei del català ens dona drets i deures; la llengua és responsabilitat de tothom”.
D’altra banda, Sans també va demanar exemplaritat a les administracions amb relació als noms que s’utilitzen en activitats promogudes des del sector públic, mentre que la ministra Sílvia Riva va destacar la proposta de resolució aprovada pel Consell General que, precisament, demana a l’administració no fer ús d’estrangerismes. En aquest sentit, Riva va destacar que “lluitar contra els estrangerismes seria una quimera; acceptem el multilingüisme però sempre des de la base de la defensa de la llengua pròpia”.