salut
El tercer pagador dels dentistes s'ajorna per les queixes del col·lectiu
El col·legi s’hi oposa perquè el sistema no permet el pagament dels actes més cars
El tercer pagador per als odontòlegs encara no ha entrat en funcionament després que els dentistes és neguessin a aplicar-lo davant dels errors constats en el sistema informàtic. Entre d’altres, l’aplicatiu no contemplava el pagaments dels actes més cars de la cartera de serveis d’aquest col·lectiu, fet que va indignar els professionals en qüestió. Davant la situació d’incertesa, els odontòlegs van enviar un escrit al ministeri de Salut i a la CASS demanant que la mesura es posposi fins al gener del 2023 o bé fins que la situació estigui completament solucionada. Petició que s’ha acceptat.
Des del Col·legi d’Odontòlegs, la degana, Celine Diet, va apuntar ahir que “el decret realitzat pel Govern no detalla prou les condicions de funcionament del tercer pagador i no es protegeix ni els pacients ni els dentistes”. Segons Diet, “ens hi hem negat perquè aquest decret preveu que es facin els reemborsaments amb la targeta electrònica i ara per ara això no és possible”. A més, la degana assenyala que la mateixa CASS ja va reconèixer que alguns serveis seguirien funcionant amb el tradicional mètode dels fulls verds. Així, ni les pròtesis fixes (les fundes) ni les mòbils (les dentadures que substitueixen la pèrdua de dents) entraven en el sistema del tercer pagador. “El sistema informàtic de la CASS no permet tècnicament cobrar aquests actes mèdics quan la població major de 65 anys és la que més es beneficia d’aquests tractaments”, va lamentar. A més, la màxima representant dels dentistes va defensar que “nosaltres no tenim usuaris que no poden fer front a despeses de 50 o 60 euros, sinó que precisament el tercer pagador està pensat per a pacients que no poden afrontar serveis que tenen un cost d’entre 300 i 1.800 euros com és el cas”.
D’altra banda, els professionals també es queixen que “encara avui no sabem com ni quan ens pagarà la CASS i nosaltres necessitem tenir una seguretat de com funcionarem”, va defensar Diet, que va afegir que “això és com un contracte i cal tenir les condicions per escrit perquè oferim els nostres serveis”.
Tanmateix, tant la degana com el propi escrit presentat per demanar la moratòria recorden que “el col·legi estem a favor d’afavorir i permetre l’accés a la prevenció i tractaments dentals a la població general i en especial a tots els col·lectius desfavorits”. En aquest sentit, Diet va recordar que “nosaltres estem a favor d’ajudar la població que ho necessiti, però creiem que el tercer pagador generalitzat no serà bo”.
ACTUALITZACIÓ DE LES TARIFES
En paral·lel a la polèmica, el col·legi manté el pols amb el ministeri dirigit per Albert Font per aconseguir una revisió de les tarifes públiques, així com una revisió de les nomenclatures. En aquest sentit, Diet va assenyalar que ara per ara no s’ha traslladat una proposta en ferm de quin ha de ser l’increment que demana el col·lectiu, però sí que reconeix que com a mínim es demanarà aplicar l’IPC retroactiu i recuperar la retallada que es va aplicar ara fa uns anys del 10% de totes les tarifes sanitàries. D’altra banda, amb relació a la revisió de les nomenclatures de la cartera de serveis, la degana va apuntar que actualment encara es contemplen actuacions mèdiques que ja no es realitzen o que directament estan descatalogades. “Totes les tècniques mèdiques evolucionen i avui hi ha serveis que estan contemplats que ja no es poden ni fer”, va explicar Diet.