la jornada empresa d'andorra telecom aborda aquest tipus de delinqüència
El 20% dels ciberatacs consisteixen a 'robar' dades utilitzant l'engany
Els experts insten les empreses a invertir en formació i recursos per protegir-se
Missatges com ara “la nostra institució, empresa, mai li demanarà dades personals o sensibles a través d’aquest canal” són freqüents per protegir la població d’un dels ciberdelictes més freqüents: el robatori de dades sucoses com ara les bancàries usant la suplantació d’identitat. Segons va explicar ahir el responsable de l’Agència Nacional de Ciberseguretat, Jordi Ubach, el phishing representa aproximadament un 20% dels ciberatacs que es poden donar al país. I els estudis apunten que entre un 25% i un 30% de les víctimes cauen en el parany i entreguen la informació.
Ubach va ser un dels ponents ahir de la Jornada Empresa d’Andorra Telecom, que abordava els nous reptes que planteja la ciberdelinqüència. L’expert va explicar les exigències legislatives que afecten els sectors essencials –telecomunicacions, energia i administració pública– i empreses de més de 50 empleats o 10 milions d’euros de facturació, i va explicar que tant l’agència com l’AFA “estem fent una primera avaluació i anàlisi de riscos però pel que sabem els ajustos seran pocs”. També va remarcar les inversions i ajustos impulsats per Andorra Telecom per minimitzar els atacs de denegació de servei, després de les onades de principi d’any que van afectar la connexió d’internet, i va concloure que “Andorra a nivell d’atacs és un país tranquil, no som focus de campanyes massives a nivell global”.
Sobre els primers passos de l’agència, que tot just compleix un any d’existència, el seu responsable va indicar que començarà a oferir nous serveis. “Ara oferim serveis principalment de formació, sensibilització, alertes a la ciutadania i ara, a partir del mes d’octubre, començarem a desplegar serveis de tractament d’incidents, resposta d’incidents”. A més, el responsable de l’organisme va indicar que s’ampliarà la xarxa de cooperació internacional per tal de tenir informació d’una problemàtica que és global “amb la finalitat de tenir informació de primera mà per poder-la traslladar directament a la ciutadania, les empreses”.
Un centenar d’empreses van participar en la jornada, que va obrir el director d’Andorra Telecom, Jordi Nadal. Tots aquells que hi van intervenir van remarcar la importància d’invertir en formació i recursos per protegir-se d’aquest tipus d’atacs, perquè menys preparació és més vulnerabilitat.