comptes de l'estat
La cobertura sanitària dels fills s'amplia fins als 25 anys
El règim d’assegurat indirecte es podrà mantenir sense necessitat d’aportar una matrícula escolar o estar al servei d’Ocupació
Els joves podran gaudir de la cobertura sanitària de la CASS fins als 24 anys (inclosos) sense necessitat de cap requeriment, a diferència del que ara fixa la Llei de funcionament de la seguretat social. El ministeri de Salut ha aprofitat el projecte de pressupost per a l’any vinent per introduir una millora substancial per a aquest col·lectiu que, o bé es troba estudiant, o en recerca d’una feina fixa i en altres casos amb feines puntuals sense arribar a la cotització necessària per gaudir de la cobertura de la CASS.
En la disposició final setena del pressupost es descriu que la condició de persona assegurada indirecta “es manté fins a l’edat de vint-i-quatre anys, inclosa”. Fonts de la parapública van indicar ahir que quan el projecte de llei entri en vigor els joves podran mantenir aquesta condició d’assegurat indirecte a càrrec d’algun progenitor sense necessitat d’aportar cap mena de documentació.
La Llei de la Seguretat Social, tal com està redactada en l’actualitat, contempla la figura de l’assegurat indirecte com el cònjuge o fills menors de 18 anys d’un afiliat directe. Passada aquesta edat, segons la legislació actual, “la condició de persona assegurada indirecta es manté fins als 25 anys, quan les persones incloses en l’apartat anterior a les quals s’exigeix ser menor de divuit anys cursen estudis en un establiment d’ensenyança reconegut i no treballen de forma regular”. Això suposa que fins a la data els joves estan obligats cada mes de setembre a aportar la matrícula del centre on estudiaran –a Andorra o a l’estranger– per gaudir d’assistència mèdica i del percentatge de medicaments que abona la CASS, o bé han d’estar inscrits al servei d’Ocupació.
La modificació anul·la aquest tràmit, i dels 18 als 24 anys es manté la condició de beneficiari. Tot just quan es compleixen els 25, el jove queda fora del sistema o bé s’ha d’adherir a un altre règim, que pot consistir en el pagament d’una quota mensual per mantenir l’assegurança indirecta. També es contempla la possibilitat, si la persona assalariada té una base de cotització inferior al salari mínim mensual oficial, de complementar la cotització amb una quantitat que sumada a la cotització realitzada per l’empresa o empreses sigui igual a aquesta base mínima.
Aquest és un dels punts més destacats al projecte de pressupost pel que fa a la branca del ministeri de Salut, que és precisament el que suma una partida més gran de diners, amb 98 milions d’euros.
Pel que fa al propi projecte de pressupost de la CASS, en el marc del pressupost d’ingressos corrents de l’entitat, les cotitzacions se xifren en 319 milions euros, aquest import representa el 85% del conjunt dels ingressos; les transferències de l’Administració general per finançar prestacions no contributives i per cobrir el dèficit de la branca general representen un 14% i la seva quantia ascendeix a 52.683.860 d’euros.
En el marc del pressupost de despesa, per al 2023, el pes de la despesa de funcionament (despesa de personal, despesa corrent, transferències corrents i inversions reals) representa un 93,4% de l’import total, calculat en 350 milions d’euros.
Respecte a l’evolució de la massa salarial, la previsió per al 2023 és d’un increment del 4,5% respecte a l’estimat pel tancament del 2022.
L’evolució de la recaptació d’ingressos liquidats per cotitzacions de manera global s’estima en un 5,5% de millora en l’exercici del 2023 en comparació amb l’estimat del 2022, fins a un import total de 319,144 milions d’euros.
La taxa de dependència estimada per al 2022 és de 3,35 assegurats actius per cada pensionista de la branca jubilació, amb dades de tres mesos. Per a l’any 2023 es preveu una ràtio de 3,33.