preu del carburant
Les benzineres perden els clients francesos
Les importacions es queden en 10,6 milions de litres al setembre, fet que representa un 11,6% menys que el mateix mes del 2021
Els ajuts al carburant per part de l’Estat francès –però també per part d’alguna petroliera– han colpejat de ple el mercat andorrà. Així ho assegura el president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca), David Porqueras, que considera que la caiguda de les importacions del carburant del mes de setembre s’ha de contextualitzar, precisament, amb aquesta caiguda del consumidor francès. “Aquesta situació s’està revertint però el preu no era competitiu durant cert temps”, explica Porqueras.
De fet, el departament d’Estadística va publicar ahir que durant el mes de març d’enguany es va importar un 11,6% menys que el mateix mes de l’any anterior. En total, es van importar 10,3 milions de litres, lluny dels 11,6 milions que es van adquirir ara fa un any. En aquest sentit, Porqueras descarta que aquesta caiguda sigui per algun factor estacional, sinó que l’atribueix directament a la fugida dels consumidors del país veí del nord que, segons les dades d’Asidca, ha caigut més d’un 30%. “Evidentment la davallada s’ha notat especialment a les benzineres del Pas de la Casa”, explica Porqueras, un fet que el president de Gasopas, Jesús Llanas, va confirmar ahir.
Fins a 50 cèntims d'ajuda
En aquest sentit, el màxim representant de les gasolineres del Principat recorda que a França fins al 31 d’octubre s’aplica una bonificació de 30 cèntims per litre per part de l’Estat que, sumada a l’ajut de petrolieres com Total de 20 cèntims, pot arribar a provocar descomptes de fins a 50 cèntims per litre. Aquest fet ha provocat que la diferència de preus entre Andorra i França s’hagi reduït, fins al punt que no sortís a compte fer el trajecte fins al Principat. Així i tot, Porqueras apunta que aquesta subvenció francesa es reduirà a partir del mes de novembre i es quedarà en un màxim de 20 cèntims per litre, dels quals 10 els aporta l’Estat i 10 més la petroliera Total. “Ara ja comencem a notar que Andorra torna a ser més competitiva, però tot allò que no es ven implica menys recaptació per al Govern”, assenyala Porqueras, que no entra a valorar si l’executiu andorrà hauria d’aplicar alguna mesura per reduir els preus dels carburants. “Entenc que el Govern té una limitació econòmica i per tant no hi vull entrar, totes les polítiques tenen una incidència en els comptes però és evident que hi ha una davallada en la venda de litres respecte al 2021; la principal víctima és el mateix Govern”, remarca el president d’Asidca. Pel que fa a les previsions de futur, Porqueras veu difícil saber quan el preu dels carburants tornarà a nivells d’abans de l’esclat de la guerra. Tanmateix, sí que considera que es recuperaran els mateixos nivells i descarta que els carburants acabin estancant-se i no tornin als valors prepandèmics. “Jo crec que sí que tornarem a arribar als preus que teníem abans de la guerra, la pregunta serà quan”, destaca Porqueras, que apunta que “quan la situació es normalitzi els preus tornaran a la normalitat, no crec que part de l’increment actual es quedi per sempre, ja havíem arribat a preus semblants i fins i tot superiors en d’altres ocasions i els preus sempre tornen a estabilitzar-se”.
Segons estadística, els preus dels carburants s’han incrementat de mitjana des del gener fins l’agost un 47,4%.
LES IMPORTACIONS CREIXEN UN 21%
Andorra va importar un 20,9% més de béns el setembre passat en comparació amb el mateix mes del 2021. En total, les importacions van assolir 142,82 milions, 24,7 per sobre dels 118 registrats fa un any. La pujada sense tenir en compte la compra d’energia és d’un 20,4%. El capítol que més s’incrementa és el de vestit i calçat, que va créixer un 34,9%. El sector industrial va pujar un 32,8% i electrònica un 36,2%. En canvi, joieria i farmàcia-perfumeria van caure un 36,4% i un 13,6%, respectivament.