La policia imposa 204 sancions per conduir utilitzant el mòbil
L’ACA presenta una campanya de sensibilització sobre les distraccions a les carreteres
Les distraccions al volant van sumar des de principi d’any fins al 5 de setembre 206 sancions. D’aquestes, la majoria, 204, van ser per l’ús de telèfons mòbils al volant. Una xifra que ja supera la de l’any passat, quan es van registrar 200 sancions per distraccions, 139 per l’ús de dispositius electrònics. De fet, la dada només ha empitjorat des del 2019, quan es van imposar 190 sancions per distraccions, 117 per l’ús del telèfon. Ara bé, el secretari general de l’ACA, Toti Sasplugas, va puntualitzar que es tracta de les xifres recollides durant les campanyes de prevenció impulsades per la policia. “No s’acumulen al llarg de l’any. Segurament, si la campanya durés 365 dies aquesta xifra es multiplicaria”, va advertir.
Aquesta tendència preocupa l’ACA, que recorda que les distraccions al volant són la segona causa de sinistralitat a les carreteres europees després de l’excés de velocitat. “Pràcticament és una pandèmia”, va apuntar ahir Sasplugas. De fet, l’any passat hi va haver 629 accidents de trànsit al Principat. D’aquests, el 20% van estar causats per distraccions al volant que, gairebé sempre, es van produir per l’ús del telèfon mòbil. Ara bé, la dada que més consterna és la mortalitat a la carretera. Fins ara aquest any dues persones han mort a les vies andorranes, un vianant i un motorista. Davant d’aquest escenari i amb l’objectiu de millorar la seguretat viària, l’ACA i Govern han impulsat, un any més, la campanya de sensibilització Missió zero accidents. L’espot publicitari, que es va presentar ahir i que es podrà veure en diferents suports al llarg d’un mes, se centra en la perillositat de l’ús del telèfon mòbil al volant. Sota el lema No passa res, fins que passa, l’ACA i Govern s’han unit per quart any consecutiu per fer pedagogia en aquest sentit. L’espot ha estat subvencionat per tots dos actors i ha tingut un cost total de 20.000 euros.
Tant Sasplugas com el director de Mobilitat, Jaume Bonell, van destacar la necessitat de fer pedagogia. Tanmateix, el secretari de l’ACA va citar l’informe del RACC, que recull altres accions que poden fer les administracions per millorar la seguretat. En aquest sentit, va destacar la necessitat de millorar la formació a les autoescoles per tenir millors conductors, millorar la senyalització a les carreteres, reduir al mínim la publicitat a les vies i endurir el Codi de circulació.
Per la seva banda, Bonell va admetre que les obres a les vies també són un factor de distracció. “Aquestes obres i retencions de trànsit fan que abaixem la guàrdia i no estiguem atents. Estem conduint una màquina perillosa i n’hem de ser conscients”, va admetre. Finalment, va sostenir que el pla nacional de mobilitat marca el full de ruta de cap a on ha d’avançar la mobilitat a vuit anys vista. “Anem cap a una mobilitat més sostenible, agrupada i endreçada”, va matisar.