investigació en curs

Malestar dels mestres d'FP per haver de declarar sobre la directora

El ministeri ha iniciat un procés d’expedient per dilucidar si el tracte de la responsable amb alguns mestres és el correcte

La façana del centre d'FP d'Aixovall.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els professors de formació professional estan molt incòmodes amb l’interrogatori a què consideren que estan sotmesos pel procés d’expedient que el ministeri d’Educació va decidir iniciar per esclarir unes acusacions contra la directora del centre d’FP d’Aixovall, Anna Magallon.

Les queixes, a les quals s’ha adherit el SEP, suposadament tenen a veure amb una mala praxi i comportament inadequat amb alguns dels professors. De moment la investigació es troba en la seva fase inicial i la inspectora d’Educació, Anna Oliva, té previst reunir-se individualment amb cada mestre per recollir les opinions del col·lectiu sobre els procediments de la directora.

Els educadors, la majoria dels quals prefereixen no posicionar-se, sí que veuen de manera crítica que se’ls involucri de forma tan directa en un conflicte que, asseguren, hauria de resoldre el ministeri sense necessitat de fer-los servir com a “instrument” per verificar les acusacions i amb “tan poc nivell de discreció”. Els professors opinen que en aquest afer no tan sols s’examinarà la professionalitat de la responsable del centre, “sinó que també en alguns casos pot influir la relació personal o les afinitats”.

El SEP va recollir algunes queixes que va fer arribar a Educació. A partir d’aquí es va obrir un procés que va tenir el moment més àlgid dilluns de la setmana passada, quan de manera sobtada els professors van ser convocats a la porta del centre d’Aixovall, on van haver de signar uns documents i se’ls va lliurar un qüestionari que havien d’omplir i que preguntava directament sobre el comportament de la directora amb els mestres.

Aquesta crida col·lectiva no va agradar gens perquè va situar els mestres en una posició molt incòmoda i poc discreta i, sobretot perquè, afirmen, “les entrevistes personals no seran anònimes i hi ha un precedent en què es va informar de les respostes a un professor”. Algunes eren preguntes molt directes i especialment incisives sobre les formes de la directora, que fa trenta anys que és al capdavant.

Una part del professorat es mostra contrariat per l’absència d’informació del seu sindicat, ja que ni tan sols se’ls ha comunicat aquesta problemàtica tot i que es coneix de l’existència d’un document molt detallat. Algunes fonts apunten que l’origen del problema s’hauria de buscar a la branca d’infermeria i més concretament en les desavinences de dues professores amb la directora.

Els professors recorden que la meitat són eventuals i haver de declarar contra la seva cap, que és la responsable de valorar i puntuar la feina que fan, no agrada a ningú. Sense entrar a valorar si les acusacions són fonamentades o no, la majoria de la seixantena de professors es desvinculen de la fórmula que s’està emprant.

UNA ALTERNATIVA EN CONSTANT AUGE

La formació professional va arrencar fa tres dècades amb 30 alumnes i ara sumen 500. Des del professorat no s’amaga que ara el clima es pot qualificar d’“enrarit” perquè s’han creat branques noves que s’han posat en marxa amb molta celeritat, com l’FPI (formació professional inicial) de la Massana, que va començar fa un any. No exigeix el graduat escolar per poder-s’hi matricular i ofereix un grau en manteniment d’habitatges i un altre d’auxiliar comercial. Els professors opinen que s’ha fet tot “amb molta pressa i ha obligat a treballar amb un rendiment molt elevat”.

tracking