finances

Els ingressos de la duana pugen un 42% a l'octubre

La recaptació al capítol d’altres mercaderies registra un increment del 26% a l’octubre, mentre que el de combustible pateix una reducció del 10%

El ministre Jover va comparèixer ahir a la comissió de Finances i Pressupost del Consell General.CONSELL GENERAL

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els ingressos de duana es van incrementar a l’octubre un 42% amb relació al mateix mes de l’any passat. I això malgrat que no tots els sectors van registrar un comportament positiu. Així, mentre els ingressos del capítol d’altres mercaderies, considerat habitualment el termòmetre del comerç, han crescut aquest mes un 26%, el d’un altre, els carburants, ha baixat un 10%, a causa sobretot de les polítiques de descomptes generalitzats que s’han posat en marxa als dos països veïns.

Precisament ahir el departament d’Estadística feia públic que la importació de carburants ha sumat 12,52 milions de litres durant l’octubre, que representa un 21,3% per sota de la xifra del mateix mes de l’any passat. L’acumulat del gener a l’octubre és superior al del 2021, amb una entrada de carburants de 130,72 milions, que suposen un 8,6% més que els 120,42 milions del període anterior. Estadística va detallar que a l’octubre hi va haver un descens de la compra de tots els carburants. El més notable es va donar en la importació de gasoil de locomoció, que va baixar un 25,3%, amb 1,96 milions de litres menys, mentre que la gasolina sense plom va caure en un 22,7% i el fuel domèstic, un 14,9%.

Per la seva banda, els ingressos de duana procedents del tabac s’incrementen un 86%, segurament per la importació suplementària que han fet les empreses abans que entrés en vigor la pujada de la taxa sobre aquest producte. Aquestes són algunes de les dades que va avançar ahir el ministre de Finances, Eric Jover, en la compareixença davant de la comissió legislativa de Finances i Pressupost per donar a conèixer el contingut del projecte de pressupost del 2023.

Jover també va avançar que el 2022 la recaptació de l’impost de societats se situarà en uns 70 milions d’euros, mentre que la de l’IRPF serà de prop de 54 milions. Aquestes són xifres que estan per sobre de les que s’havien previst inicialment per enguany, dades que posen de manifest “la bona marxa de l’economia”, segons va indicar. I és que per l’impost de societats s’havien fixat unes entrades de 55 milions i per l’IRPF, 43. Tot i això, els ingressos que preveu el Govern per aquests dos tributs per al 2023 estan “significativament per sota” dels que s’han assolit enguany, fet que posa en evidència que el pressupost s’ha elaborat amb unes “previsions realistes”. Tot plegat posa de manifest, segons Jover, “l’alta activitat econòmica” que es registra en aquest moment al país.

El ministre va relativitzar la importància de la reducció dels ingressos per la importació de carburants perquè, segons va dir, responen als “descomptes generalitzats” que s’apliquen als països veïns. Per tant, segons la seva opinió, la caiguda s’acabarà quan Espanya i França acordin posar fi a les ajudes fiscals, fet que podria passar relativament aviat. De la mateixa manera, Jover va indicar que esperava que la recaptació per la taxa del tabac, que ha estat de 13 milions d’euros, fos major, però no ha estat així per la dinàmica dels fabricants.

PICABARALLA ENTRE JOVER I LÓPEZ SOBRE LA CAPACITAT D'INCIDIR EN LA INFLACIÓ

El ministre de Finances, Eric Jover, i el president del grup parlamentari socialdemòcrata, Pere López, van protagonitzar ahir una picabaralla amb relació a la inflació. Per al líder del PS, el Govern hauria d’haver estat més proactiu per controlar la inflació i així protegir el poder adquisitiu de les famílies. D’aquesta manera, segons López, la inflació es podria apropar més al 5% que al 6,9% actual. Jover va reconèixer que el Govern “està preocupat per la inflació i el poder adquisitiu dels ciutadans”, però va negar que un petit país com Andorra tingui poder suficient per incidir en aquest indicador econòmic. En aquest sentit, el ministre va assenyalar que destinar milions d’euros a aquesta finalitat hauria tingut “un impacte molt negatiu per a les arques públiques” i per a l’Estat del benestar. “La nostra capacitat de matisació de la inflació és limitada”, va insistir Jover, tot i que s’hauria pogut fer “amb un esforç milionari”. Contràriament, però, López va opinar que havia estat “una opció política”, al temps que va xifrar la bonificació dels carburants en uns sis milions d’euros. “La inflació hauria estat del 5% i no del 7%”, va afegir López.

tracking