mobilitat
Les companyies volen redissenyar les línies d'autobús per millorar el servei
El gerent de Coopalsa assegura que caldrà fer canvis en el sistema actual abans d’iniciar la temporada d’hivern
Les línies de busos tornaran a canviar. Així ho va explicar el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, que va asseverar que és imprescindible redissenyar les actuals abans de l’inici de la temporada d’hivern per tal de garantir un bon servei a la ciutadania. De fet, Dallerès va confirmar que la cooperativa i l’executiu ja han mantingut una reunió per abordar aquesta situació –i que n’hi hauran més–, després dels problemes registrats les darreres setmanes, durant les quals molts usuaris han manifestat les seves queixes per la saturació de les línies, que ha deixat a més d’un a la parada. “Som conscients que aquest és un servei públic i quedem molt malament quan es deixa gent a les parades”, assevera Dallerès, que agraeix la “predisposició” del personal per intentar solucionar la situació.
Tanmateix, aquesta millora, assevera la companyia, passa per retornar al disseny de les línies de bus d’abans de la pandèmia. Llavors, i després d’un primer canvi també després de fortes queixes, hi havia un disseny basat en tres anelles: una per a la zona d’Encamp, una per a la zona de Soldeu i una altra per a la zona Pas de la Casa-Andorra la Vella. “Ara el que passa és que quan el bus s’omple al Pas sempre són els mateixos els que es queden sense lloc”, explica el gerent, que apunta que “no és tant quants vehicles posem en circulació, sinó les hores que hi són i la forma en què circulen”. De fet, Dallerès defensa que “amb els vehicles que tenim actualment en funcionament pensem que hauríem de poder fer front a la temporada d’hivern si tenim el personal necessari”.
De forma senzilla, el principal canvi que es planteja des de la companyia és el retorn de l’L3, la qual va desaparàixer amb l’arribada de la pandèmia. “Quan es va eliminar l’L3, es va poder solventar reforçant l’L4, però ara que el turisme ha tornat a ritmes prepandèmics s’ha demostrat que cal aquesta línia”, explica Dallerès.
COMPETÈNCIA DE GOVERN
Tot i la proposta, el gerent de Coopalsa recorda que és competència de Govern fer aquest disseny i, en conseqüència, és l’executiu “qui disposa i té l’última paralua”. “La nostra experiència ens diu que aquest seria el disseny més eficient per donar un bon servei”, remarca Dallerès, que sí que reconeix que són els operadors els que han de fer propostes de millora. Així i tot, Dallerès deixa clar que aquests canvis s’haurien de fer abans de l’1 de desembre per poder afrontar la temporada d’hivern.
COOPALSA NO VEU EL BUS NIT COM LA SOLUCIÓ MÉS EFICIENT ECONÒMICAMENT
D’altra banda, el gerent de Coopalsa va apuntar que per ara la companyia no té sobre la taula la implementació de més horaris, especialment durant la nit. En més d’una ocasió els usuaris s’havien queixat que el fet que els busos finalitzin el servei a les nou o les deu de la nit (segons la línia) impedeix que els treballadors puguin retornar a casa amb transport públic, fet que els condiciona a fer ús del transport privat per anar al seu lloc de treball. Així i tot, Dallerès va posar en valor la implementació del Bus Nit, un servei que està disponible divendres, dissabtes i en vigílies de festius com una mesura que permet als joves retornar a casa després de sortir de festa, fet que ha evitat, segons el gerent, més d’un accident de trànsit i ha donat tranquil·litat a pares i mares. En aquest sentit, el gerent apunta que cal estudiar quina és la solució més eficient econòmicament parlant per als treballadors que han de retornar de nit a les seves llars i va senyalar que una opció seria aplicar un servei de bus a demanda, com ja fan alguns comuns.