Reportatge

Morir d'èxit

El transport gratuït podria acabar morint d’èxit per les dificultats d’assumir el gran volum d’usuaris que han decidit passar a fer servir l’autobús.

Usuaris en una parada d'autobús.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El transport gratuït podria acabar morint d’èxit. Això és el que pensen alguns dels usuaris habituals que, farts de no saber si arribaran puntuals als seus destins, es plantegen tornar a agafar el vehicle particular tot i els problemes d’estacionament que pateix el centre d’Escaldes i la capital.

Els usuaris estan farts. És la paraula que més repeteixen aquells que en hores puntes miren el cel pregant que el bus no arribi ple i passi de llarg. Encara que sigui com en una llauna de sardines, prefereixen anar de peu i estrets que haver d’esperar un altre vehicle que, molt probablement, arribi amb les mateixes condicions.

El trajecte elegit en aquest cas és d’Encamp a Andorra la Vella i de tornada. No hi ha gran diferència amb l’experiència dels passatgers de la Massana. Els usuaris no culpen les empreses ni el Govern, però tenen clar que “això no funciona”. I de passada, aprofiten per recordar amb mostres de sorpresa les paraules del ministre d’Economia, Jordi Gallardo, quan va afirmar que no té constàncies d’incidències per part de les concessionàries.

“El convidem un dia a pujar al bus en hora conflictiva”, comenta un ennutjat passatger de l’L2, el bus que comença el seu trajecte al Funicamp i que a la tercera parada, davant el Complex Esportiu i Cultural, s’omple del tot i ja no para a les següents entre crits de les persones que esperaven la fortuna de poder pujar al vehicle.

“Cada dia es repeteix la mateixa història”. Sempre a partir de les 8 del matí de baixada i cap a les 18 hores o 20.45 hores de pujada. No comprenen com no es posen reforços. A Escaldes hi ha dies que alguns passatgers esperen amb paciència fins a una hora que un dels busos s’aturi a la parada, ja que els conductors no ho poden fer si tenen l’autobús sense lloc lliure.

POCA SEGURETAT

Els mateixos passatgers, de peu al passadís, se senten amb poca seguretat viatjant d’aquesta manera en cas que –Déu no ho vulgui– hi hagués un accident.

Alguns són previsors i matinen per anar amb temps més que suficient per si l’espera és més llarga de l’habitual. Arribar tard a la feina, a l’escola o a la consulta del metge sap greu un primer cop; més cops fa vergonya o pot ser motiu d’un avís.

Sovint s’escriuen les mateixes notícies, com aquesta. Els usuaris confien en una solució. Anar a treballar en cotxe privat és un luxe, ningú es pot permetre abonar la zona blava de tota una jornada laboral.

El viatge col·lectiu gratuït rep elogis. Però en unes altres condicions. Les dues empreses d’autobusos del Principat, Autocars Nadal i Coopalsa, ja van anunciar que utilitzarien autobusos més grans i que doblarien serveis a mitjan setembre. Segons van detallar, han observat un augment d’usuaris en les seves línies des que el Govern va decretar la gratuïtat del servei a principi del mes de juliol passat. A mitjan de novembre poc ha variat. Les queixes són les mateixes i la indignació dels usuaris va en increment.

El passat dia 7 el Govern va anunciar que la línia L4 es reforça amb una freqüència més cada hora per poder donar un servei més eficient als usuaris de l’autobús, avançant-se així al reforç previst a partir de l’1 de desembre a les zones properes als sectors vinculats amb la neu per l’arribada dels temporers.

En concret es va decidir amb la companyia adjudicatària reforçar la línia del Pas de la Casa (L4) en el seu tram entre l’Estació Nacional d’Autobusos i Soldeu i en ambdós sentits de la marxa. Fins ara l’L4 ha mantingut una freqüència habitual entre setmana de 30 minuts. Amb l’ampliació del servei, un nou bus se sumarà als ja existents cada hora, donant així més cobertura per tal que els usuaris no hagin d’esperar-se tanta estona i els vehicles vagin menys plens. En aquest cas, els busos de reforç només arribaran fins a Soldeu i tornaran a baixar, perquè es considera que el nombre màxim d’usuaris s’acumula a Soldeu i Canillo.

RESPOSTA RÀPIDA

La capacitat dels vehicles que donaran servei a aquesta ampliació de freqüència és la mateixa que els busos que ja cobreixen aquesta línia, pel que s’espera que podran donar servei a un nombre elevat d’usuaris.

“La voluntat d’aquesta ampliació és la de donar una resposta ràpida a una necessitat constatada per tal de continuar facilitant al màxim l’ús del transport públic. No obstant, el ministeri i la companyia de busos ja treballen per idear una solució més permanent per a la temporada d’hivern”, va explicar l’executiu en el seu comunicat.

“Que el transport públic gratuït no mori d’èxit”, espera un passatger habitual que no té cotxe i des de fa anys utilitza l’autobús.

tracking