mobilitat

Gallardo culpa les empreses de les incidències als busos

El titular d’Economia anuncia l’obertura d’un expedient perquè el nombre de vehicles estaria per sota de les necessitats

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, a la roda de premsa.SFGA

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va anunciar ahir una bateria de mesures per pal·liar les incidències detectades darrerament en el transport públic, provocades principalment per l’increment d’usuaris des de l’1 de juliol, data en què el servei va començar a ser gratuït, i l’arribada de treballadors per a la temporada d’hivern. Gallardo es va esforçar a no culpabilitzar ningú de la situació, insistint que l’important és trobar solucions a les mancances detectades, però el cert és que de les accions que es posaran en marxa es dedueix que s’atribueix a les empreses concessionàries el fet que el servei no hagi funcionat correctament i tal com està s’estipula al contracte firmat.

Així, una de les mesures aprovades és l’obertura d’un expedient per esbrinar per què les empreses –concretament una d’elles, el nom de la qual no va voler esmentar– no han reforçat el nombre de vehicles ni les freqüències de cada línia per fer front a les necessitats reals dels usuaris. “Són les mateixes companyies les que han de donar resposta, amb els seus propis mitjans, als pics de demanda que es puguin produir”, va deixar clar Gallardo. En aquest sentit, quan en una parada de bus hi ha més usuaris dels que el vehicle pot assumir es comunica a la central perquè es pugui activar un segon reforç, i si es tracta d’una incidència recurrent s’ha de procedir a un desdoblament de vehicles o de freqüències. El fet, però, és que una de les companyies no ha mobilitzat tots els recursos, com estava obligada a fer, “perquè té una mancança de conductors i ens ha comunicat que està en procés d’incorporació de nous xofers”, segons va assenyalar Gallardo. Per aquesta raó, el ministre va anunciar que el Govern estudia modificar alguns requisits per a l’obtenció del permís D de conducció d’autobusos, en la línia del que havien demanat les empreses del sector, i també es facilitarà temporalment la importació de vehicles per fer front a la forta demanda actual.

El ministeri implementarà controls sistemàtics per part de tres inspectors, amb capacitat sancionadora i reconeguts com a agents de l’autoritat, amb l’objectiu de detectar possibles anomalies en el servei, als quals s’afegiran també tres persones més que faran tasques de control de manera anònima sobre horaris, qualitat de servei, aforaments o l’atenció als usuaris per part dels conductors. En aquesta mateixa línia, es facilitarà que els usuaris puguin fer arribar les seves queixes amb un breu formulari a la web de Transports i es crearan perfils a Twitter i Instagram, fet que permetrà a partir d’ara obtenir dades fiables del volum i les causes de les reclamacions. Per millorar la informació s’instal·laran pantalles a set parades.

D’altra banda, s’ha encarregat una auditoria externa per valorar si les companyies estan degudament dimensionades, tant en mitjans humans com en vehicles, per donar resposta a l’increment de clients del transport públic, que Gallardo va xifrar en un 115% davant del 28% que s’havia previst inicialment per al primer any de funcionament.

El titular de Presidència, Economia i Empresa també va anunciar mesures concretes de millora en algunes línies davant l’augment de passatgers. Així, dilluns passat es van incrementar tres freqüències de la L4 (el Pas de la Casa), tant d’anada com de tornada. Entre Andorra la Vella i Soldeu, en aquesta mateixa línia, des d’ahir fins al cap de setmana es recupera la L3 que feia el recorregut des de la capital fins a Soldeu i es va deixar d’utilitzar perquè hi havia poca ocupació, però ara es recupera com a reforç addicional per a la temporada d’hivern. Així, fins dilluns farà 17 viatges d’anada i 17 de tornada i a partir de dilluns viatjarà amb una freqüència de 30 minuts (afegint tres viatges d’anada i tres de tornada).

MESURES

1. Expedient a una de les dues companyies

El Govern ha obert expedient a una de les companyies –no va esmentar quina– en detectar que no tenia vehicles suficients per fer front a les necessitats del servei.

2. Auditoria externa sobre recursos

Una auditoria externa determinarà si les companyies estan degudament dimensionades en mitjans humans i vehicles per donar resposta a l’increment de la demanda.

3. Facilitats per contractar conductors

Per pal·liar la manca de conductors existent en aquest moment, l’executiu estudia flexibilitzar els requisits per obtenir el permís de conducció d’autobusos perquè més xofers s’incorporin al sector.

4. Tres inspectors amb capacitat per sancionar

Tres inspectors amb capacitat sancionadora i reconeguts com a agents de l’autoritat detectaran possibles anomalies que afectin els usuaris en els trajectes dels vehicles.

5. Més facilitats per enviar queixes

Les queixes dels usuaris arribaran ara directament al departament de Transports, que disposa d’un formulari a la seva web, i s’obren perfils a Twitter i Instagram amb aquesta finalitat.

6. Millores concretes a la L4 i La L3

La línia L4 es reforça amb més freqüència en direcció el Pas i l’Estació Central, i també entre Andorra la Vella i Soldeu. A més, es recupera la L3, amb una freqüència de 30 minuts durant tot el servei.

tracking