turisme i comerç

L'altra cara del 'Black Friday'

Els comerços locals denuncien que no poden competir amb els descomptes que proposen les grans empreses. Estan condicionats per la pujada del lloguer i dels preus dels proveïdors

Un comerç d'Andorra la Vella anunciant el 'Black Friday'.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Aquest divendres 25 de novembre és el conegut com a Black Friday (en català, divendres negre), un dia en què la majoria de botigues rebaixen els seus productes. És considerada la inauguració de la temporada de compres nadalenques i, tot i que va començar sent només un únic dia, ara els negocis acostumen a mantenir les ofertes tota una setmana; aquest any, el Black Friday va des del 21 fins al 27 de novembre. Amb tot, els comerços locals denuncien que no poden lluitar contra les ofertes de grans empreses, ja que han de fer front a la pujada del lloguer i dels preus dels seus proveïdors.

Els negocis d’electrodomèstics i aparells electrònics són els que tenen més ofertes i, també, on més es nota aquesta lluita de preus entre petits i grans comerços. “El Black Friday de les botigues petites és no guanyar un duro”, lamenta Juan Manuel Plaza, treballador de Media Gallery, una botiga de fotografia i vídeo ubicada a l’avinguda Meritxell.

Pujada del lloguer

En els darrers mesos, els proveïdors els han incrementat prop del 35% el preu dels productes i, per sobreviure, ells els han hagut d’apujar de cara als clients. El treballador afirma que el lloguer del local també els ha pujat. Davant aquesta situació, els resulta impossible fer les ofertes dels darrers anys i, molt menys, igualar les dels grans magatzems.

Denver és una altra botiga d’electrodomèstics, situada a l’Edifici Carlemany, i es troba en una situació similar. La seva encarregada, Imma Raya, explica que gràcies a trobar-se en ple eix comercial poden vendre “alguna cosa”, però mai és tant com esperen: “Hi ha molta competència. A cada carrer hi ha desenes de botigues semblants, i és normal que passi això”.

Mentre l’entrevistem, la responsable està preparant la vitrina on exposaran tots els productes rebaixats. Faran promocions per als articles més demanats, com afaitadores, raspalls de dents elèctrics i altaveus, però no les gammes noves. Seran articles més antics i que temen no poder vendre si passa gaire més temps.

Indústria tèxtil

El Black Friday es considera la inauguració de les compres de Nadal. Moltes persones, tant residents com turistes, aprofiten els atractius descomptes per adquirir amb antelació els regals que faran el desembre. En aquest sentit, el sector de la moda és clau, ja que és entre els articles més regalats per Nadal.

Els negocis locals de moda lluiten constantment contra gegants com Inditex, que tenen una gran presència als eixos comercials del Principat, amb botigues com Bershka i Zara. En dates tan assenyalades com aquesta, la lluita s’accentua encara més.

“Fa dos anys ens va anar molt bé. De l’any passat no puc dir el mateix”, diu una treballadora de Twenty, una botiga de roba i complements del carrer Joan Maragall. A diferència de les cadenes de moda internacionals, aquesta petita botiga ha de valorar quin descompte pot fer en relació amb els beneficis de tot l’any. Aquest, segons explica la treballadora, ha estat un any tranquil marcat per les crisis, i esperen remuntar de cara al Black Friday i a les festes de Nadal.

Salvats pel turisme

“Som botigues que vivim dels turistes”, afirma la treballadora del local d’electrodomèstics Denver. Tot i això, la botiga és l’exemple que estar ubicada en plena zona comercial i amb una gran afluència de turistes, els negocis locals necessiten una empenta per tal que el Black Friday no es converteixi en el seu gran enemic; perquè, és clar, la majoria de vegades no poden igualar les ofertes dels grans magatzems.

El que salva aquests petits negocis són, segons Plaza, treballador de Media Gallery, les “compres per impuls”. És a dir, les persones que compren perquè són a Andorra i no pels preus, “perquè segurament que als seus països podrien comprar el producte pel mateix preu o, fins i tot, per menys”.

EL ORÍGEN DEL 'BLACK FRIDAY'

El Black Friday té les arrels als Estats Units d’Amèrica dels anys seixanta. Tanmateix, aquest dia dedicat a les compres no va començar a popularitzar-se fins als anys noranta, i actualment s’ha estès per tot el món. Se celebra un dia després del Dia d’Acció de Gràcies, és a dir, el quart divendres de novembre.

tracking