rEPORTATGE
Obligats a informar (o no)
El govern ja ha aprovat el procés que garanteix el dret ciutadà a l’accés a la informació pública. Les demandes les haurà de respondre en dos mesos.
Des de la setmana passada està operatiu el portal www.transparencia.ad, un pas del camí per al desenvolupament de les exigències de la Llei de transparència, accés a la informació pública i govern obert aprovada l’any passat. Però més allà del contingut del portal de transparència que ja està accessible, la setmana passada el BOPA també publicava el reglament que regula el procediment per a l’accés a la informació pública i, per tant, el procés pel qual un ciutadà pot requerir a l’administració o a la institució que cregui que l’informi d’una qüestió en concret. Un requeriment que haurà de ser respost, però no sempre. Perquè hi ha exepcions.
Les entitats afectades pel reglament són tots els organismes públics o parapúblics. Quant a l’administració general i tots els òrgans que estan sota la seva direcció, el reglament estableix que serà la nova Unitat de Transparència i Accés a la Informació Pública (UTAIP) l’encarregada de la gestió. Què caldrà fer arribar a la UTAIP per a la petició? Segons estableix el nou reglament, presentar una sol·licitud amb un formulari específic a Tràmits, en format electrònic o presencial. Caldrà “concretar l’àmbit de la informació objecte de la sol·licitud de la manera més precisa possible per facilitar la recerca”. La UTAIP comprovarà si la sol·licitud compleix els requisits per ser acceptada i la traslladarà al ministeri corresponent, que haurà de valorar si incorre en alguna de les disposicions de la Llei que pot significar el vet total o parcial a la informació: que pugui significar un perjudici per a la seguretat nacional, les relacions internacionals, les relacions amb els coprínceps, la política econòmica... i una desena d’àmbits més. Si es passen tots els filtres, la resposta ha d’arribar en dos mesos, però hi ha una pròrroga d’un mes més en casos complexos.
Els comuns hauran d’establir el seu propi funcionament i organització, mentre que organismes públics i entitats parapúbliques faran l’autogestió de les demandes que els puguin fer arribar i que hauran de plasmar en el registre de consultes d’informació pública.
Les resolucions seran recurribles per la via administrativa, amb la possibilitat de fer un recurs previ a un altre, novetat fruit de la Llei i que també s’acaba de regular: la Comissió Nacional d’Accés i Avaluació de la Documentació.
El reglament es va publicar dimecres passat al BOPA i estableix l’entrada en vigor un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils. L’accés a la informació s’oficialitzarà, doncs, a principi del mes de desembre.