PREUS
El comerç també exigeix que s'examini els lloguers que suporta
El sector es queixa que el Govern no adopti una mesura de contenció similar a la que aplica als habitatges
El comerç està preocupat no només per un futur incert pel que fa a l’escenari econòmic, sinó també per unes necessitats específiques que no acaba de solucionar i que ha posat en coneixement de l’executiu per intentar trobar-hi una solució, com és la falta de mà d’obra i un increment dels costos de manera generalitzada, als quals ara s’afegirà una actualització dels lloguers en funció de l’IPC, previst per a final d’any en el 7%, segons l’executiu.
Tots els comerciants de les diferents àrees, Shopping Mile, Riberaygua i Travesseres i Nucli Històric d’Andorra la Vella comparteixen les mateixes problemàtiques, encara que no són idèntiques. La zona premium -l’eix comercial Meritxell-Carlemany- té una mitjana de lloguers de 10.000 euros, cosa que suposa un increment important en l’aplicació de l’IPC que tots els propietaris exigiran, mentre que a l’àrea Riberaygua-Travesseres els lloguers se situen entre 4.000 i 5.000 euros, sempre en relació, evidentment, amb els metres quadrats.
La situació no és gens confortable. Els propietaris dels negocis prefereixen no pronunciar-se públicament per evitar exposar-se a una mala relació amb el propietari del local, i és per aquest motiu que es tracta d’un afer poc conegut per l’opinió pública.
El Diari ha pogut saber que s’ha comentat al Govern aquesta reivindicació per limitar el lloguer dels locals comercials de la mateixa manera que es fa en els habitatges, però la resposta del ministre d’Economia, Jordi Gallardo, és que aquest tema no és, de moment, a l’agenda de l’executiu. Precisament, la comissió legislativa d’Afers Socials va rebutjar dimarts una esmena del PS a la llei de mesures de protecció, d’estímul del mercat i de governança en l’àmbit de l’habitatge, que demanava el mateix tracte per als locals comercials. El president del grup, Pere López, va criticar l’actitud de la majoria: “Només saben posar-se el barret dels propietaris, mai es posen el barret dels treballadors, dels petits empresaris o dels autònoms, i l’IPC serà un llast per a molts comerciants”. El líder de l’oposició va remarcar que en aquest cas -a diferència dels habitatges- “el propietari no té cap despesa, cobra només per l’espai i els serveis van a compte de l’arrendador”.
Es tracta d’un sector que diu que no pot més, que al lloguer s’ha de sumar l’increment dels salaris els darrers anys fins a situar-lo en 1.300 euros, així com altres costos, que “fa que cada any abaixin persianes molts negocis o canviïn de mans”, van exposar les fonts. Els comerciants asseguren que la meitat dels seus empleats cobra el salari medià, mentre que la resta percep el sou mínim que marca el Govern.
Els comerciants també es queixen de les dificultats per trobar mà d’obra. A Meritxell-Carlemany es calcula que falten uns 200 treballadors, i en altres àrees comercials tampoc no troben personal fix. Els temporers permeten afrontar campanyes puntuals “però no són la solució, per això hem reclamat a l’executiu que ampliï les quotes fixes”.
Quan s’aborda l’origen d’aquesta problemàtica, apareix un cop més el preu de l’habitatge, tant de compra com de lloguer, un fet que encara és més greu en el personal de temporada. El sector aposta pel personal “de llarga durada” per cobrir les neces- sitats.
Aplicar ara mateix un increment salarial per atreure nova mà d’obra no és vist com la solució a aquest dèficit, ja que, segons els representants dels comerciants, representaria un greuge comparatiu amb el personal que ja hi ha darrere el taulell i “no és just que una persona que acaba d’arribar passi a cobrar més que una altra que té anys d’antiguitat”.
OPTIMISME MALGRAT LES DIFICULTATS
Els comerciants consultats admeten que l’arribada de turistes és important i que això repercuteix en un major volum de vendes. An-dorra no ha perdut l’atractiu i les vendes es van mantenint, malgrat que els preus dels lloguers fan perdre competitivitat en comparació dels països veïns, on les grans cadenes fan ofertes per captar els compradors, encara que les promocions siguin limitades a un determinat producte. La darrera campanya de l’Andorra Shopping Festival ha estat ben valorada.