xarxa de mobilitat

Andorra proposa un tercer carril a l'N-145

Un transport segregat fins a la Seu d’Urgell, associat amb la connexió a l’aeroport, es veu factible i suposaria una inversió de 130 milions d’euros

Un tercer carril reversible a l'N-145 permetria incrementar la capacitat de la via.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La posada en funcionament d’un transport segregat, anomenat vial elèctric col·lectiu (REC), entre la Seu d’Urgell i Andorra és una de les tres actuacions per desenclavar el país que es veuen com a més factibles, segons l’estudi de les possibilitats d’obertura de la xarxa de mobilitat andorrana. Aquesta nova infraestructura, que tindria un cost de 130 milions, suposaria una millora de la connexió amb l’aeroport i estaria associada a la implantació d’una futura central logística a la Seu d’Urgell. Així ho van donar a conèixer ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, i el de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, en una compareixença davant de les comissions legislatives d’Economia i de Política Territorial, Urbanisme i Medi Ambient.

La reunió va comptar amb la presència del director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, que va explicar que entre el conjunt de trobades realitzades per a l’elaboració de l’estudi s’havia aprofitat per demanar a les autoritats espanyoles que la car­retera N-145 pugui tenir un tercer carril reversible, fet que incrementaria la fluïdesa del trànsit de sortida del país, que en moltes ocasions queda embussat. S’ha de tenir en compte que les vies andorranes tenen una capacitat de 1.000 vehicles per hora i que l’N-145 només en pot absorbir uns 700, segons va posar de manifest Bonell. La demanda es veu amb bons ulls des de la Direcció General de Trànsit (DGT) i, per tant, en ser “una proposta relativament econòmica i “molt abordable des del punt de vista de la tecnologia” està entre els projectes que resulten més factibles. La petició, que tindrà en compte l’àrea de Medi Ambient i Mobilitat del govern espanyol, requerirà, això sí, que s’hagi d’ampliar la carretera en determinats punts, però en cap cas suposarà inversions quantioses. L’estat veí també s’ha compromès ja a fer millores tant a l’N-260, per 43 milions d’euros, com a la C-14.

Pel que fa al vial regular elèctric col·lectiu, que Bonell va qualificar de “completament assumible”, permetria precisament reduir el nombre de vehicles que circulen per l’N-145, a més de disposar d’una via alternativa en cas d’emergència i suposaria un atractiu turístic i aportació a la sostenibilitat, segons ressalta l’estudi encomanat que ahir es va donar a conèixer.

Pel que fa a la possible connexió ferroviària amb Espanya, es veu a més llarg termini perquè, a més de dependre de les autoritats veïnes, suposa inversions elevades. Així, el cost de la connexió Alp-la Seu seria de 670 milions d’euros i el trajecte amb Andorra la Vella s’estima en uns 140 milions d’euros, a més dels 10-15 milions que s’haurien de destinar a l’estació d’arribada. Gallardo va indicar que una inversió en el tren resultaria “molt costosa” i tindria un important impacte mediambiental. De totes maneres, el ministre va deixar clar que “no s’ha decidit res”. “Es tracta d’inversions molt disparades per al curt termini”, va argumentar.

"FUTUR MOLT ESPERANÇADOR" PER A L'HELIPORT NACIONAL DE LA CAUBELLA

El director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, va manifestar ahir que l’heliport nacional que s’ha de construir a la Caubella té “un futur molt esperançador” dins de les infraestructures que s’han de tenir en compte per al desenclavament del país. I és que la potenciació aeronàutica està dins de les conclusions de l’estudi que s’ha portat a terme, juntament amb les millores de les comunicacions terrestres amb Espanya i França. Així, una de les actuacions que s’han de seguir es basa precisament en “connexions aèries basades en l’ampliació dels serveis des d’Andorra amb l’aeroport a través de l’heliport”. El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va indicar que continuen els treballs perquè aquesta infraestructura pugui ser operativa al més aviat possible, i també va recordar que una altra de les línies que s’estan seguint és impulsar l’aeroport de la Seu d’Urgell. Es tracta, així doncs, que l’heliport tinguin cada vegada més protagonisme pel que fa al desenclavament del país, fet que es veu factible tenint en compte que l’objectiu només depèn d’Andorra.

tracking