xarxa de mobilitat

Aposta per la carretera de la Solana

Les obres, que suposarien uns sis quilòmetres de via, costarien 59 milions d’euros

Gallardo, Filloy i Bonell durant la compareixença davant de les dues comissions legislatives.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Una de les infraestructures que es veuen més factibles per desenclavar el país és la connexió de la carretera general 2 amb l’Ospitalet per la Solana, pressupostada en 59 milions d’euros, que permetria una millor connexió amb França (RN-20), posant fi a les cues que es registren molt freqüentment en dies de forta afluència de visitants d’aquell país. Entre els avantatges que suposaria aquesta actuació hi ha la reducció del temps de recorregut i l’augment de la seguretat entre el Pas de la Casa i l’Hospitalet-près-l’Andorre, segons es pot llegir a l’estudi sobre les possibilitats d’obertura de la xarxa de mobilitat andorrana que es va donar a conèixer ahir davant de les comissions d’Economia i de Política Territorial, Urbanisme i Medi Ambient.

Es tractaria de fer només uns sis quilòmetres de la carretera, però això suposaria la reducció del temps del trajecte actual. A més, permetria la potenciació del transport de mercaderies amb el veí del nord i també una millor gestió de la vialitat hivernal andorrana amb França, ja que es comptaria amb una alternativa viària en cas que es registrin problemes a la infraestructura actual. Entre els inconvenients, l’estudi esmenta, a més de l’elevada inversió necessària, l’impacte ambiental i el fet que es requereixi un acord amb l’administració francesa per construir una nova duana. Així doncs, tot i que aquesta iniciativa suposaria un cost elevat seria assumible, segons van indicar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, i el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy.

Pel que fa a la possible connexió ferroviària amb França, l’estudi xifra en 1.500 milions d’euros el que costaria la línia entre l’Ospitalet i Canillo, una quantitat que s’incrementaria fins a un mínim de 2.000 milions fins a Encamp i de 4.000 milions fins a Andorra la Vella. A més, l’estació d’arribada costaria entre 10 i 15 milions d’euros més.

Gallardo va assegurar durant la compareixença d’ahir que, en l’àmbit estrictament intern, les opcions que es preveuen des del Govern són el tramvia entre Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany i el transport per cable entre Escaldes-Engordany i Encamp i la Massana. Sobre aquest últim, va indicar que s’està pendent d’un segon informe que analitzarà aquesta infraestructura de manera més detallada. El ministre va asseverar que cal resoldre el problema de la mobilitat interior i que “no podem esperar més” per prendre actuacions, davant del risc que la mobilitat col·lapsi en un període set anys, tal com auguren alguns estudis. I és que, segons va emfasitzar, “els reptes són els mateixos que fa 20 anys” i cal actuar el més ràpidament possible. El director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, va subratllar, a preguntes dels mitjans de comunicació, que si es tenen en compte les corbes de creixement del trànsit és evident que s’arribarà a un col·lapse d’aquí a set anys. Tot i això, Bonell va recordar que hi ha solucions sobre la taula per portar a terme a partir de la propera legislatura, si així es decideix des de l’executiu. El pla director de mobilitat 2030 i el pla sectorial d’infraestructures viàries contenen, segons va manifestar, les propostes que caldria encetar. Durant la reunió de les dues comissions legislatives el conseller de terceravia Oliver Alís va insistir en la necessitat d’acabar la variant de Sant Julià de Lòria, però el titular de Territori i Habitatge va indicar que “el pressupost no ho pot tot”, motiu pel qual s’ha optat de moment per prioritzar el desdoblament de la Massana, tot i que va indicar que posteriorment s’haurà de fer l’obra de la parròquia laurediana.

Per la seva banda, la consellera demòcrata Mònica Bonell va explicar que hi ha una bona predisposició de les autoritats franceses per millorar les connexions amb Andorra. En aquest sentit, va recordar que a la darrera reunió del grup d’amistat francoandorrà es va parlar de la necessitat de millorar tant les línies ferroviàries com les carreteres.

tracking