mobilitat

El COEX vol mantenir obert el coll d'Ordino durant tot l'hivern

El servei potenciarà enguany l’ús de la salmorra per desfer el gel

Els integrants del COEX durant l'acte d'ahir.SFGA / T. VILADOT

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va presentar ahir el pla de viabilitat hivernal del servei de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX), que compta amb 30 treballadors i una trentena de màquines llevaneu, amb les quals es mantenen nets de neu els 275 quilòmetres de carreteres generals i secundàries del país. Filloy va destacar com un dels “reptes” d’aquesta campanya, que va tenir l’inici l’1 de novembre i s’allarga fins al 31 de maig, mantenir oberta la carretera del coll d’Ordino tot l’hivern. Una altra de les novetats és que s’utilitzarà bàsicament salmorra, una barreja de sal i aigua, per desfer el gel de les voravies, que és menys contaminant que la sal tradicional i permet reduir per cinc el consum de sal.

En un acte que va tenir lloc a la seu del COEX, a la parròquia d’Encamp, el ministre va explicar que era un dia per reconèixer la tasca “essencial” que porta a terme aquest servei, “perquè a tots ens agrada veure quan ens aixequem les carreteres netes”. D’altra banda, va explicar que una altra tasca que ha estat desenvolupant “a contrarellotge” el COEX des de l’estiu han estat els treballs per “protegir i estabilitzar” la zona de Soldeu on l’any passat hi va haver una allau, ja que no estava registrat dins del cadastre d’aquests fenòmens. “A la primavera es van licitar les obres per adaptar el terreny perquè estigui en condicions”, va afegir el ministre, segons el qual “aquella zona ja està totalment protegida de cara a la temporada d’hivern”. I és que a més de la tasca que fa el COEX a l’hivern, segons va voler ressaltar el titular de Territori i Habitatge, “també té tota una feina de preparació durant l’estiu que és molt important”. Finalment, Filloy, que va estar acompanyat pel cap d’àrea del COEX, David Palmitjavila, també va assenyalar que s’està incorporant la salmorra “de forma més ferma” en la neteja de la neu de les carreteres, “que és més eficient i contamina menys i, per tant, la despesa és menor”. Filloy va descartar de moment incrementar els efectius humans del COEX perquè “no constatem que hi hagi mancances”.

Aquesta àrea de l’Administració, que també s’encarrega de la vigilància d’allaus que afecten la xarxa viària, compta actualment amb set maquinistes fixos, 23 maquinistes interins i vuit mecànics de guàrdia. Pel que fa al parc mòbil, disposa de 32 màquines –i tres de guàrdia–, 21 camions amb saladora i pala, quatre saladores i set turbines.

tracking