estudi per construir el desviament de la cg3

Uns 40 milions menys amb el nou projecte

La decisió de no fer el primer tram del vial rebaixa el pressupost als 19,2 milions d’euros

Uns 40 milions menys amb el nou projecte

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els canvis en el projecte inicial del desviament de la Massana permetran construir la infraestructura amb un pressupost de 19,2 milions d’euros, repartits en partides pressupostàries plurianuals, segons les previsions del Govern. Inicialment, l’executiu calculava que el projecte podia arribar, amb els preus actuals, a enfilar-se fins als 50 o 60 milions d’euros. Es tracta de dades estimatives, en ordre de magnitud, sense que estiguin precisades amb estudis recents, segons van indicar des de l’executiu. Amb tot, l’estalvi és important i rondaria els 40 milions d’euros.

El que permet aquesta important reducció de la inversió és la decisió de no fer el primer tram del vial que hi havia previst –marcat en vermell al mapa. En concret, el projecte inicial preveia que aquest primer tram comencés a la rotonda que hi ha a la sortida del túnel dels Dos Valires fins al revolt pronunciat que hi ha just abans d’entrar al poble de la Massana, on actualment hi ha una gasolinera. Aquesta primera part requeria construir una carretera, que havia de passar per sota del pont d’Anyós, i un túnel, que era la part de la infraestructura més cara.

El nou projecte s’estalvia aquest tram i comença directament des del revolt pronunciat on actualment hi ha la gasolinera abans d’entrar al centre de la Massana –tram en verd. Des d’allà sortirà un enllaç, que en aquest cas haurà de proporcionar el comú, que baixarà fins als prats que hi ha a mà dreta de la carretera en direcció nord. El vial seguirà de manera paral·lela a la carretera actual fins a l’altura, aproximadament, del Món Bohemi. Allà, amb una rotonda, enllaçarà amb el carril, actualment tallat, que surt al pàrquing que hi ha just a sota de la plaça de les Fontetes, al costat del telecabina, per aquells que es dirigeixin a Pal i Arinsal. La mateixa rotonda permetrà seguir amb el vial en direcció Ordino, que en aquest cas sortirà a l’alçada del supermercat que hi ha a mà dreta a la sortida de la Massana en direcció nord, després de la Farga Rossell. Com s’observa en el mapa, el vial, doncs, acaba fent una forma d’Y que permet connectar l’entrada de la parròquia amb una carretera amb sortida per anar a Pal i Arinsal o a Ordino sense necessitat de passar pel centre del poble –tram en blau.

L’obra prevista permet que algun dia, si es creu necessari, es pugui tornar a la idea inicial i fer el primer tram que ara es descarta. De moment, però, s’ha optat per aquesta solució per ajustar-se al pressupost disponible. A més, en la part equivalent del tram que no es construirà s’hi ha fet recentment el doble carril de baixada que va des de la rotonda d'Anyós fins a la del túnel dels Dos Valires. Ara el problema es concentra al centre del poble i per això s’obta per al vial.

Actualment, el Govern està parlant amb els propietaris dels terrenys per on ha de passar el vial. Paral·lelament, ja s’ha encarregat la redacció del projecte per tal que, un cop es tinguin les cessions de terreny, es pugui anar executant les fases d’obra. La voluntat de l’executiu és poder començar a adjudicar les obres cap al segon semestre del 2023. A nivell econòmic, el Govern ha pressupostat 2,7 milions per a l’any vinent, 8,05 milions per al 2024, 6,9 milions per al 2025 i 1,5 milions més per al 2026, quan es preveu que s’acabi la infraestructura. En total, 19,2 milions d’euros, segons el previst.

Tram del vial inicial, que surt des dels Dos Valires.

tracking