desenclavament d'Andorra

AndRail creu que les xifres de l'estudi del Govern no són bones

Sebastià Mijares.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’associació AndRail ha fet una valoració “molt negativa” de l’estudi sobre el desenclavament d’Andorra encarregat pel Govern en descartar el ferrocarril com a solució de mobilitat al país i fer-ho amb arguments “incorrectes”. Per una banda, l’entitat fa “una forta crítica de les xifres proposades per l’estudi”, en fer unes estimacions del cost del doble del que correspondria i, per una altra, s’afirma que “les fonts aportades són altament inadequades”. En relació amb el primer aspecte, l’estudi fixa el cost del ramal Cerdanya-Andorra en 800 milions d’euros, quan Ferrmed el xifra en 250 milions i la Generalitat, en 500. Pel que fa a la línia Ospitalet-Encamp, s’estima una inversió de 4.000 milions d’euros, quan el túnel de Pajares (Espanya) va costar 3.800 per la variant sencera. Quant a les fonts, es recorda que el túnel de Sant Gothard (Suïssa) és de molta més magnitud i en una zona de molt major cost de mà d’obra, i pel que fa al ramal Cerdanya-Andorra només se cita una estimació de Pau Noy, que és de 680 milions d’euros, “significativament inferior a la presentada a l’estudi”.

D’altra banda, AndRail lamenta que la totalitat dels agents civils entrevistats siguin patronals, fet que “condiciona fortament l’orientació i objectius de l’estudi: la manifestada resistència als canvis i la necessitat prioritària de millorar la mobilitat per al turisme de luxe”. En aquest sentit, l’associació opina que la població resident no ha estat representada adequadament a l’estudi. Finalment, valora positivament que el Govern aposti pel denominat REC, un transport elèctric segregat del trànsit mixt, entre Andorra i la Seu, tot i que entén que aquest “ ha de ser un mitjà ferroviari”, que té més capacitat que qualsevol mitjà viari i és més eficient energèticament. A més, requereix la mateixa obra qvicil que fer-lo exclusivament viari i seria el perllongament natural del tramvia de la vall central.

tracking