transport públic
Més facilitats per al permís de conducció
Les companyies de busos i les autoescoles no creuen que la mesura perjudiqui la seguretat
Les companyies del transport públic de viatgers han rebut amb satisfacció els canvis introduïts a la normativa per facilitar la incorporació de nous xofers al mercat laboral. Les modificacions suposen que el termini per poder obtenir el permís de la categoria D, que permet conduir autobusos de més de 17 places una vegada s’està en possessió del D1, ja no serà d’un any com fins ara, sinó de només 15 dies.
Aquest període d’un any s’havia fixat per garantir que els xofers disposessin de pràctica en la conducció de vehicles de menor capacitat fins que es presentessin a la prova per estar habilitats per portar els més grans. A la pràctica, però, aquest objectiu no s’estava complint perquè hi ha molt poques empreses al país que actualment tinguin vehicles de menys de 17 places.
Per aquesta raó, tant les companyies del sector com les autoescoles consideren que el fet que s’escurci el termini per poder obtenir el D1 no ha de representar una menor preparació dels xofers i, per tant, no s’ha de veure afectada la seguretat. “Sempre és bo que els conductors puguin agafar durant un temps autobusos més petits, però el cert és que hi ha molt poques empreses que en tinguin, amb la qual cosa no tenia gaire sentit la regulació anterior”, va explicar Daniel Arauz, d’Autoescola Principal, al temps que va afirmar que “el nou sistema no perjudicarà la seguretat”. En aquest mateix sentit es va pronunciar Pere López, d’Autoescola Unió, segons el qual “la nova normativa no va en contra de la seguretat perquè la veritat és que la conducció depèn molt de com són les persones”. Tots dos responsables d’autoescoles van reconèixer, a més, que el canvi també pot fer que hi hagi més persones interessades a obtenir el permís de conducció per a autobusos, ja que una vegada l’obtinguin podran accedir de manera molt més ràpida a un lloc de treball.
El nou redactat del reglament, que a més redueix de 21 a 20 anys l’edat mínima per poder obtenir el D1, era molt esperat per les empreses, que han reiterat últimament les dificultats que tenen per contractar conductors, amb la qual cosa han hagut d’anar a buscar-los a països sud-americans. El gerent de Coopalsa, Gabriel Dalleres, va assenyalar que els canvis facilitaran la contractació “sense perdre els controls de seguretat”, ja que els aspirants hauran de superar igualment dos exàmens com passava fins ara. D’aquesta manera, la previsió és que es puguin incorporar a la plantilla alguns treballadors que estan contractats fins al mes d’abril, una vintena en total. “Hem solucionat els problemes que teníem a l’hivern i a partir del febrer mirarem quines són les nostres necessitats, però creiem que alguns conductors es podran quedar”, va afegir Dalleres. Per la seva banda, el director d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel”, va opinar que la mesura del Govern “és una bona notícia”, però va puntualitzar que “anem tard” perquè les companyies ja van advertir de la manca de conductors a l’estiu.