el mercat s'està regularitzant

Les matriculacions augmenten un 5,7% durant l'any passat

El sector automobilístic confia a mantenir aquest any les xifres d'operacions de l'exercici anterior

Comparativa de les matriculacions de vehiclesEstadística

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El sector de l’automòbil tanca l’any satisfet, després de millorar les xifres del 2021 i tornar a la dinàmica prepandèmia. “La línia de treball que anàvem a buscar és la d’abans de la pandèmia i estem on volíem estar”, va compartir amb el Diari el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa. Les dades publicades per Estadística aquest matí indiquen que l'any passat es van matricular 4.626 vehicles, que suposen un increment del 5,7% respecte a les 4.376 unitats del 2021.

Els resultats acumulats fins al novembre, 4.282 matriculacions, feien ahir encarar el 2023 amb optimisme i espera “mantenir les vendes o, fins i tot, millorar-les”, va manifestar Sansa. I al desembre les operacions han estat 344, un 14,4% per sota del mateix mes del 2021.

El president de l’AIVA considerava que el sector ha superat la “prova”, després de tancar l’any amb un bon gruix de vendes tot i les dificultats que ha afrontat. D’una banda, les conseqüències de la manca de semiconductors ha continuat allargant els terminis d’entrega de cotxes nous el 2022, mentre que la crisi dels contenidors s’ha traduit en un encariment dels vehicles. Tot plegat ha empitjorat amb l’esclat de la guerra d’Ucraïna i la inflació generalitzada que ha comportat. Tot i això, i malgrat que pot semblar contradictori, el sector automobilístic tanca el 2022 amb xifres prepandèmia. “La percepció és que tot s’ha regularitzat, no perquè hagi millorat la situació, sinó perquè hem après a conviure amb la situació i a buscar alternatives per obtenir el producte a un preu digne”, va matisar Sansa. “En línies generals, estem molt contents d’estar on estàvem”, va compartir. “Prova superada!”, va afegir.

Les dades d’Estadística mostren, com és habitual, que el major gruix de matriculacions ha estat de turismes. El novembre de 2022 se n’havien registrat 2.846, superant les xifres de 2021 i 2019 durant el mateix període. Ara bé, per acabar d’avaluar l’any, “falta veure les dades de desembre, que és quan es veuen les exportacions”, va apuntar Sansa. Pel que fa a les motocicletes, que suposen el segon gruix de matriculacions, les dades mostren un augment respecte anys anteriors. En concret, augmenten un 24% respecte les 753 que es van registrar fins al novembre de 2019 i un 16% més respecte l’any passat.

Vehicle eficient, el futur

Malgrat que el vehicle de gasolina continua sent el més popular, amb 2.396 matriculacions fins al novembre de 2022, s’observa una clara tendència cap als híbrids i elèctrics. “El vehicle eficient és l’aposta del futur”, va assegurar Sansa, afegint que “el motor de combustió té data de caducitat”. En concret, va destacar la popularitat creixent de l’híbrid, “perquè dona una solució global a la persona que es mou. Permet desplaçar-se i ser net a la ciutat i no t’has de preocupar en recorreguts de llarga durada”. En aquest sentit, al novembre se n’havien matriculat 648, deu vegades més que el 2019, que va tancar amb 68. La majoria, 402, van ser híbrids de gasolina no endollable, nou vegades més que el 2019. De cent per cent elèctrics se’n van registrar 206, cinc vegades més que el 2019.

Vehicle d'ocasió

Respecte al boom del vehicle d’ocasió, Sansa va admetre que “s’han vist operacions indecents, a un preu més alt que el vehicle nou”. En aquest sentit, considera que “continuarà tenint un paper rellevant, però no al ritme frenètic que hem vist recentment”.

LA VENDA DEL COTXE DE LUXE S'ETABILITZA

“No representa la major xifra de vendes, però és un tipus de consum que s’ha estabilitzat”, va assenyalar Carles Sansa sobre els automòbils d’alta gama i de luxe. Segons el president de l’AIVA, les vendes dels vehicles més cars ja no presenten les variacions d’abans, sinó que s’han estabilitzat i ara són més lineals. “Hi ha client per tot tipus de vehicle i vehicle per tot tipus de client”. Tanmateix, Sansa va observar que els vehicles de gama mitja alta si que suposen el major gruix de matriculacions.

Concessionaris a la Fira d'Andorra la Vella.

tracking