el cost de tota la infraestructura ascendeix a 10,3 milions

La terminal de l'heliport, un 181% més cara del previst

El plec de bases preveu 655.500 euros per la construcció, mentre que l’empresa licitant pressuposta 1,8 milions

Simulació del futur heliport nacional a la Caubella.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La terminal de l’heliport nacional costarà 1,8 milions d’euros, segons el pressupost presentat per Heliand, l’única empresa que s’ha interessat pel projecte. L’estimació feta pel Govern inclosa en el plec de bases preveia 655.500 euros per aquest concepte, que representa una variació del 181%. Aquesta diferència, que en termes absoluts són gairebé 1,2 milions, és una de les principals causants que el cost total de la infraestructura ascendeixi a 10,3 milions, lluny de l’estimació inicial de l’executiu de 3,7 milions. Cal dir també que en el plec de bases el Govern ja apuntava que la seva proposta era de mínims i que es valoraria positivament la capacitat d’ampliació de l’edifici terminal. A més, s’afegeix que “el concessionari disposarà de llibertat per calcular i definir les diferents fases” del cost de construcció “segons consideri convenient”. Així mateix, en una resposta escrita del ministre Gallardo al conseller socialdemòcrata Pere López, el Govern al·lega que precisament l’increment del cost es deu al “dimensionament de l’edifici terminal”. Una explicació, però, que no convenç el PS, que ha presentat una moció al Consell General que es debatrà dijous per demanar que l’heliport s’aturi fins a la legislatura vinent en sospitar dels números del projecte.

En el pressupost, l’empresa separa el cost de la terminal (1,8 milions) del cost del que anomenen “costat terra” (717.684 euros), mentre que en el plec de bases de Govern la terminal està inclosa dins del capítol “costat terra”. És a dir, que si els dos conceptes separats per l’empresa licitant s’ajunten, la diferència de cost és encara més gran. Cal dir també que en aquest apartat l’empresa hi incloïa una passarel·la que connectava amb el complex hoteler que volien construir i que finalment no es farà, la qual cosa podia fer reduir el cost.

Una altra variació rellevant entre els dos càlculs es troba en el pressupost destinat a preparar el terreny. Mentre el Govern preveia 2,1 milions d’euros en aquest concepte, la proposta licitant ascendeix a 2,8 milions. També hi ha una diferència important en el que es defineix com a “costat aire” i que, entre altres moltes qüestions, engloba, en el cas del pressupost de Govern, un hangaratge per albergar les aeronaus de les quals disposa l’executiu. La partida estimada per Govern era de gairebé 805.000 euros, mentre que el pressupost previst per l’empresa licitant diferenciava el cost del costat aire, que ascendia a gairebé 421.000 euros, i el cost de l’hangar, que puja fins a més d’un milió d’euros, que representa una variació del 84%.

Per contra, en senyalització i il·luminació, el pressupost elaborat per Govern és més alt del que estima l’empresa. Amb la suma dels dos conceptes, la proposta del licitant és uns 25.500 euros més baixa que la partida de l’executiu.

D’altra banda, la proposta de l’empresa inclou un apartat d’equipament i seguretat i salut que ascendeix a gairebé 400.000 euros, a part de despeses generals i benefici industrial (2,3 milions) i els impostos (446.000 euros), que no consten desglossats en el plec de bases de l’executiu.

Compensació

El Govern va optar per fer la construcció de l’heliport a través d’una concessió en comptes de fer-ho a cost propi. Aquesta opció preveu mecanismes de compensació en cas necessari. Així, doncs, el pacte inclòs en el plec de bases és que l’Estat compensarà les pèrdues en cas de resultats negatius amb un màxim del 75% del cost de la construcció. En el cas de l’estimació del cost inclosa al plec de bases, això suposava que l’Estat pagués com a molt 2,7 milions d’euros. Amb el pressupost de l’empresa licitant, la quantitat ascendeix a més de 7,5 milions.

AERONAUS DE CINC I SET PASSATGERS

La proposta de l’empresa licitant preveu operar amb helicòpters amb capacitat per a cinc i set passatgers, a part d’un pilot. La capacitat és inferior a la proposta que feia el Govern al plec de bases, en el qual s’apuntava que “l’aeronau determinant haurà de tenir una capacitat mínima de dotze passatgers i dos tripulants”. Amb tot, s’indica que “s’acceptaran les propostes d’altres models de característiques similars amb la deguda justificació”.

La terminal de l'heliport, un 181% més cara del previst

tracking