mobilitat

L'ACA defensa un carril per a bicis i patinets

Sasplugas afirma que l’augment d’aquests vehicles s’ha de veure “com una oportunitat”

El carril segregat per a bicicletes i patinets és cada dia més utilitzat en molts països.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’Automòbil Club d’Andorra (ACA) considera que per aconseguir descongestionar el trànsit a la vall central i donar alternatives de mobilitat a la població cal impulsar la creació d’un carril segregat per a les bicicletes i els patinets elèctrics, que tenen cada vegada més usuaris, sobretot aquests últims. En aquest sentit, el model de circulació que s’hauria de posar en marxa, davant de l’ús massiu del vehicle particular encara existent avui dia, passaria, per una banda, per prioritzar els desplaçaments a peu, potenciant les zones per a vianants i, per una altra, per fomentar el transport públic.

El secretari general de l’entitat, Toti Sasplugas, va manifestar que el que cal en un primer moment és canviar la percepció existent sobre l’increment de l’ús de la bicicleta i del patinet elèctric que s’està registrant, que s’ha de veure “com una oportunitat i no com un problema”. “Els usuaris d’aquest tipus de vehicles s’han de sentir segurs, per això cal que hi hagi carrils segregats com passa en altres països”, una iniciativa que, segons Sasplugas, hauria de començar per les parròquies centrals, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, de manera que els ciutadans tinguessin aquesta alternativa per desplaçar-se als llocs de treball o per anar a fer les activitats quotidianes. A més, s’hauria d’apostar per “pacificar el trànsit” a les zones urbanes, on hi ha molta interacció entre els diferents tipus de vehicles que hi conviuen, determinant, per exemple, una velocitat màxima de circulació, amb l’objectiu de minimitzar el risc d’accidents. “El punt de partida ha de ser anar en bicicleta o en patinet com a alternativa al vehicle particular per no col·lapsar el trànsit, tal com estan fent en altres llocs”, va subratllar Sasplugas.

El secretari general va recordar que des de l’ACA es considera que aquest és el camí a seguir i que, per exemple, no s’hauria de tenir por des de les institucions que intervenen en el trànsit de portar a terme proves pilot, en cas que aquestes siguin necessàries per avaluar les mesures adoptades, una cosa que no es fa gaire sovint a Andorra “perquè som poc valents”. Per aquesta raó, l’entitat troba que cal “voluntat política” perquè els carrils segregats per a bicicletes i patinets puguin esdevenir una realitat, tenint en compte, a més, que perquè existeixin caldrà eliminar algunes places d’aparcament. “Si la tecnologia ha fet possible que sorgeixi un nou tipus de mobilitat com és el patinet, per què no ho hem de veure com una oportunitat?”, va insistir Sasplugas.

L’ACA porta a terme cada any un informe de mobilitat (Imaca) que reflecteix les dades de sinistralitat que es registren al país. L’últim que s’ha donat a conèixer, el juny de l’any passat, reflecteix que la sinistralitat a les carreteres andorranes es manté al mateix nivell que abans de la pandèmia del coronavirus. La previsió és que, per lògica, davant l’increment de patinets elèctrics cada vegada hi hagi també més accidents amb aquest tipus de vehicles implicats.

tracking