'parlem-ne'

La gratuïtat del bus dispara a 17.000 els usuaris diaris

La mitjana d’ocupants per autobús era de 22 el 2019 i ara és de 32

Gabriel DalleresFernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

La gratuïtat del transport públic per a tots els residents del país ha impactat directament en l’ús que la ciutadania fa d’aquest servei. La mesura, implementada a partir de l’1 de juliol del 2022, ha provocat que els autobusos comptin amb prop de 17.000 usuaris diaris, un 50% més dels que tenien anteriorment. Aquestes són les dades aportades ahir per Gabriel Dalleres, gerent de Coopalsa –empresa que s’encarrega de gestionar el transport públic–, durant l’entrevista al programa Parlem-ne, de Diari TV.

A l’inici de la concessió d’aquest servei, l’any 2019, la mitjana d’ocupants per autobús era de 22. Amb la gratuïtat van augmentar a 29 i ara, en plena temporada d’hivern, la xifra és de 32. El gerent de Coopalsa va confessar durant l’entrevista que el transport públic gratuït ha posat en tensió el seu sistema, però aquest no és el motiu de les incidències que van tenir lloc durant el novembre de l’any passat.

“La gratuïtat no és el que va provocar el col·lapse, sinó l’arribada anticipada de temporers”, va afirmar. Fins al novembre, la versió de Coopalsa és que no s’havien trobat amb grans dificultats per oferir el servei, amb l’excepció de la pandèmia. Ara bé, aquesta temporada els temporers van començar a arribar al novembre, quan normalment se’ls espera a partir del desembre, i no van saber-ho gestionar. “Els serveis de la línia L4 està previst que s’incrementin a partir de l’1 de desembre i no de l’1 de novembre”, va explicar. Tot i això, Dalleres va defensar que es va reaccionar amb certa rapidesa, que no es mereixen cap sanció i que aquesta situació els ha servit per adonar-se que “segurament la temporada d’hivern s’ha de començar dos mesos abans”.

Pel que fa a la situació actual del transport públic, el gerent de Coopalsa va assegurar que és estable. “Pot passar que un autobús vagi ple i deixi 30 persones a terra, però això passa aquí i a tot arreu”, va dir, tot afegint que “no és un tema greu” i que “al pròxim vehicle segur que hi cabran”. A més, va defensar que existeix un protocol quan això succeeix: quan un conductor no pot agafar tots els usuaris truca a la central d’operacions per informar i si veuen que es produeix de forma repetida treballen per reforçar el servei d’aquella hora.

Transport alternatiu

Un cop el transport públic s’ha tornat accessible econòmicament per a tothom, el pròxim repte, segons Dalleres, és treballar en un sistema de transport alternatiu. Aquesta seria l’única sortida viable per descongestionar el trànsit, ja que el país no tindria la capacitat geogràfica d’afegir carrils especials per als autobusos. En aquest sentit, va afegir que “els busos no poden resoldre tota la problemàtica de mobilitat que té Andorra actualment”, i va manifestar que treballar en nous sistemes de transport alternatiu i vies de comunicació és una responsabilitat del Govern.

Finalment, Dalleres va descartar de moment ampliar el servei de busos nocturns. “Tenim la percepció que a partir de segons quines hores de la nit no hi ha usuaris suficients per mantenir el servei”, va justificar. En tot cas, va explicar que s’hauria d’estudiar quines són les necessitats que hi ha i quin és el sistema adequat per atendre el nombre d’usuaris afectats.

90 CONDUCTORS, 20 DELS QUALS TEMPORERS

Respecte a la problemàtica per trobar conductors d’autobús, Gabriel Dalleres va explicar que normalment els treballadors eren espanyols i portuguesos. Ara bé, com que aquests dos països també estan tenint dificultats per trobar conductors qualificats, han hagut d’anar a altres països per trobar mà d’obra. Un d’ells és el Perú, tot i que finalment van haver de repatriar tots els conductors que van seleccionar en no ser aptes. Així i tot, actualment Coopalsa compta amb 90 conductors d’autobús, una vintena dels quals són temporers, i estan mirant de fer-los fixos.

LA COMPENSACIÓ PER L'ABONAMENT, RESOLTA

Mentre que la gratuïtat del transport públic no ha tingut conseqüències econòmiques negatives per als operadors, l’abonament de 30 euros anterior sí que en va tenir. Després de mesos de negociació, al desembre Coopalsa va cobrar la compensació per part de Govern i “ja està tot solucionat”. Tanmateix, ara estan valorant obrir un nou front de reclamació sota el pretext de l’augment de la despesa de carburant i de l’índex de preus de consum (IPC). Dalleres va defensar durant l’entrevista a Diari TV que les despeses de la seva empresa han augmentat mig milió d’euros i que s’ha d’actualitzar quin és el cost que té oferir el mateix servei que abans.

Gabriel Dalleres durant l'entrevista al programa 'Parlem-ne', de Diari TV.

tracking