heliport nacional
Gallardo diu que “mai” se li ha demanat com estava l'adjudicació
El ministre manifesta que no hi ha “cap incompliment legal ni reglamentari” en el procés de concessió d’aquesta infraestructura
“No hi ha cap requisit legal sobre quan s’ha de publicar una adjudicació”. Així de clar s’expressava ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, en relació a la polèmica política sorgida pel fet que el consell de ministres va aprovar el 16 de novembre l’adjudicació de l’heliport nacional i no s’hagi conegut fins dilluns passat, quan es va publicar al BOPA.
El cert és que durant el debat de les iniciatives i preguntes parlamentàries que hi ha hagut les últimes setmanes sobre aquesta infraestructura en cap moment es va esmentar que ja havia passat el tràmit del consell de ministres. Gallardo va indicar, però, que “mai se m’ha demanat” sobre aquest fet, motiu pel qual no va dir en quin punt estava l’adjudicació. “L’adjudicació no estava feta”, va insistir, tenint en compte que faltava encara la constitució de la Unió Temporal d’Empreses (UTE) que faria el projecte i també s’havia de negociar el contracte amb l’empresa concessionària. A més, Gallardo va afirmar que el contracte es podia haver firmat abans que es debatés la moció que va presentar el grup parlamentari socialdemòcrata per a la seva paralització, però que per “respecte” envers al Consell General es va decidir esperar.
Més enllà d’aquest punt en concret, el ministre va insistir que no hi ha hagut “cap incompliment legal ni reglamentari” i que s’ha fet “una feina rigorosa” quant a l’adjudicació del projecte. Així, Gallardo va aprofitar molts moments de la roda de premsa per respondre les crítiques del president del líder socialdemòcrata, Pere López, a qui va acusar de “fer rodes de premsa de postureig perquè les coses s’han de demostrar” i de parlar en nom d’un projecte privat d’heliport. Per al titular de Presidència, Economia i Empresa, els dubtes exposats pel parlamentari del PS no són més que “suposicions i insinuacions” i estan basats en “la no comprensió del plec de bases”. Un exemple d’això, segons va argumentar, és que l’heliport s’ha dissenyat en base a una “aeronau referent” per a 12 passatgers, fet que no vol dir que necessàriament hagin d’operar-hi aeronaus amb aquesta capacitat, com s’ha volgut donar a entendre per part dels socialdemòcrates.
D’altra banda, Gallardo va negar que es pugui parlar de desviació pressupostària en aquest cas, sinó que finalment l’empresa adjudicatària ha decidit fer una inversió més elevada de la prevista inicialment dins del seu pla de negoci. “No s’estan comparant coses similars, i el senyor López ho sap, però utilitza la demagògia”, va voler recalcar. Pel que fa al marge industrial, Gallardo va voler puntualitzar que és del 16%, contràriament al que s’ha dit des de l’oposició, fet que vol dir que està dins de la normalitat. “És fals que ho apliqui el concessionari al Govern”, va afegir.
LES OBRES DE L'EQUIPAMENT HAURIEN DE COMENÇAR AQUEST MATEIX SEMESTRE
La firma del contracte entre el Govern i l’empresa adjudicatària del projecte d’heliport nacional que es construirà a la Caubella, Heliand Helinord, es va fer ahir. D’aquesta manera, l’inici de les obres d’aquesta infraestructura podria tenir lloc en el primer semestre d’aquest any i, si no es produeix cap retard, l’equipament pot ser una realitat a finals del 2024. Abans, però, caldrà que el comú de la Massana es pronunciï de manera favorable a la declaració d’aquest projecte com a interès nacional, que haurà de ser aprovada posteriorment en consell de ministres. L’adjudicació té una durada de 30 anys, donant preferència a l’operador en cas que en el futur s’instaurin rutes regulars, aspecte que no ha estat obligatori per a la concessió. El contracte preveu que es compensi l’UTE amb un màxim de 7,6 milions d’euros, a raó de 250.000 euros anuals, si el resultats operacionals són negatius. En cas de resultats positius inferiors al 15%, l’empresa pagarà un cànon a a l’executiu d’entre el 10% i el 15%, i si els beneficis superen el 15%, l’excedent s’haurà de reinvertir en l’heliport o es transferirà al Govern.